نیمه اول تابستان هم به پایان رسیده اما هنوز خبری از رونق بازار مسکن و افزایش معاملات نیست؛ هرچند که بازار نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده اما همچنان مشتری چندانی در بنگاه‌های املاک حضور ندارد.

البته اقداماتی برای افزایش توان اقتصادی متقاضیان از جمله تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی خرید و صندوق پس انداز مسکن یکم ایجاد شده اما همچنان مشتریان توان مالی برای ورود به بازار مسکن و پرداخت اقساط بلندمدت را ندارند به همین دلیل اتخاذ چنین سیاست‌هایی هم نتوانسته تاثیر چندانی را بر بازار مسکن بگذارد.
در واقع مسئولان وزارت راه و شهرسازی امیدوار بودند که با ورود دریافت کنندگان تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به بازار که ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی را وارد بازار می کند، رونق در معاملات اتفاق بیافتد که هنوز اثری از آن دیده نمی‌شود.
در همین رابطه مهدی صادقی، کارشناس مسکن اظهارداشت: رونق بازار خرید و فروش هر کالایی از جمله مسکن بستگی به تعادل عرضه و تقاضا دارد؛ در شرایط کنونی بسیاری از اقداماتی که در حوزه مسکن عملیاتی می شوند تاثیر مستقیمی در  عرضه و تقاضا ندارند.
وی بیان کرد: با توجه به واردات بی رویه کالاهای مصرفی قدرت رقابت از تولیدکنندگان داخلی گرفته و عملا سرمایه گذاری در بخش صنعت به طور کلی متوقف شده این امر سبب می شود تمام سرمایه های موجود در داخل کشور به سمت ساخت و ساز مسکن برود و با افزایش این روند عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد.
این کارشناس مسکن در ادامه گفت: در این میان متاسفانه بسیاری از سرمایه های بانک مرکزی در دولت های قبلی و فعلی به سمت مسکن مهر روانه شده، تولید و سرمایه گذاری در بخش صنعت که باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می شود و از واردات بی رویه و قاچاق جلوگیری می کند، متوقف شده است.
وی تصریح کرد: در گذشته میزان تولید و عرضه در بازار مسکن کمتر از تقاضا بود و باعث شد، رشد حبابی بسیار حجیمی در این بازار حاکم شود از طرفی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای مربوط به ساخت و ساز مسکن مانند تیر آهن و گچ و لوازم ساختمانی افزایش پیدا کرد.
صادقی در ادامه یادآور شد: اگر متقاضی قصد خرید خانه در یکی از مناطق متوسط  تهران را داشته باشد حداقل برای یک خانه 100 متری باید 500 میلیون تومان هزینه کند و یا در صورت استفاده از وام و تسهیلات باید حدود 3 میلیون تومان در ماه بازپرداخت کند که بسیاری از افراد توانایی خرید این خانه را ندارند.
این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه حتی با وام مسکن 50 تا 100 میلیونی هم افراد توانایی خرید مسکن ندارند، بیان کرد: سیاست های دولت در ارتباط با حوزه مسکن اشتباه است؛ مسکن مانند خودرو نیست که با وام 20 میلیون تومانی بتوان آن را تهیه کرد. برای خرید یک مسکن حدود 300 میلیون تومان پول نیاز است و این حجم پرداخت نه در توان بانک مرکزی است که تسهیلات پرداخت کند نه مردم توان باز پرداخت آن را دارند، بنابراین آنطور که پیداست رکود کماکان در این حوزه ادامه دارد.