طبق آنچه که در آمارهای رسمی بانک مرکزی آمده، منابع حاصل از فروش نفت خام در دو ماه ابتدایی سال 95 به میزان 307 میلیارد تومان بوده است.

برای بررسی علت وصول این میزان از محل فروش نفت دو سناریو می توان تعریف کرد. سناریوی اول این است که این رقم مربوط به فروش نفت خام در دو ماهه ابتدایی سال جاری است.

براین اساس باید گفت با حجم صادرات نفت خام میانگین روزانه 2 میلیون 450 هزار بشکه‌ای (منابع رسمی وزارت نفت) و با نرخ 37 دلاری هر بشکه نفت و همچنین با تعیین نرخ دلار حداقل 3090 تومان (نرخ رسمی دلار) باید در طول دو ماه ابتدایی سال جاری بیش از 17 هزار و 365 میلیارد تومان درآمد عاید کشور می شد.

بنابراین با این شرایط باید گفت تنها 1.7 درصد از پول فروش نفت در دو ماه ابتدایی سال جاری وصول شده است.

اما سناریوی دوم با این فرضیه است که پول فروش نفت خام با تاخیر وصول می‌شود که براین اساس احتمالا این رقم مربوط به پول حاصل از فروش نفت خام در سه ماهه پایانی سال 94 است.

در این صورت باید گفت در طول سه ماهه آخر سال 94 براساس آمارهای بانک مرکزی، یک میلیون و 787 هزار بشکه نفت خام به طور روزانه صادر شده که براین اساس در مدت 89 روز به طور کلی حدود 160 میلیون و 830 هزار بشکه نفت خام صادر شده است.

اگر هر بشکه نفت با نرخ حداقل 30 دلار در این مدت به فروش رفته باشد و هر دلار 3026 تومان (نرخ رسمی دلار) محاسبه شود باید حداقل 15 هزار و 944 میلیارد تومان درآمد نفتی در طول 89 روز پایانی سال 94 کسب می‌کردیم اما فقط 307 میلیارد تومان عاید کشور شده است.

بنابراین با این شرایط باید گفت فقط 1.9 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت خام در سه ماهه پایانی سال 94 وصول شده است.

برای پیگیری این موضوع و شفاف سازی آن با سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت‌وگو کردیم که وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گه پرسید چرا فقط 307 میلیارد تومان از پول فروش نفت خام ایران وصول شده است گفت: وظیفه وصول مطالبات برعهده بانک مرکزی است و امور بین الملل شرکت ملی نفت تنها وظیفه فروش نفت خام را برعهده دارد.

براین اساس مسؤولان بانک مرکزی باید در این زمینه پاسخگو باشند که چرا از پول فروش نفت خام ایران تنها رقم ناچیز 307 میلیارد تومانی وصول شده است؛ در غیر این صورت احتمالا تحلیل‌های کارشناسان مبنی براینکه هنوز بانک‌های خارجی در دوران پسا برجام روابط مالی خود را با ایران برقرارنکرده اند محتمل تر به نظر می رسد.