پارس : جواد اوجی امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین توافقات جدید گازی ایران با کشورهای مختلف گفت: امضای قراردادهای صادرات گاز با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دردستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه پیش بینی می شود در صورت توافق نهایی دو طرف امسال امکان صادرات گاز به امارات عملی می شود در پاسخ به این سئوال که این توافق جدیدگازی با شرکت کرسنت امارات انجام گرفته است، اظهار داشت: از توافق با شرکت اماراتی کرسنت برای فروش گاز اطلاعی ندارم اما مذاکراتی با دولت و برخی از شرکتهای خصوصی امارات برای صادرات گاز انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی گاز کافی برای صادرات گاز به کشورهای مختلف همسایه در اختیار دارد، تصریح کرد: علاوه بر مذاکرات با کشورهای همسایه، گفتگوهایی هم تاکنون با شرکت های مختلف اروپایی برای صادرات گاز طبیعی انجام شده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سئوال دیگرمبنی بر آخرین وضعیت صادرات گاز به اروپا از طریق شرکت" ای جی ال" سوئیس بیان کرد: هم اکنون توافق نهایی با این شرکت سوئیسی انجام گرفته و مذاکراتی به صورت سه جانبه بین ایران، ترکیه و سوئیس برای تعیین نرخ فروش گاز در حال انجام است.

اوجی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه آیا گاز را در مبادی مرزی به شرکت های خریداری اروپایی فروخته خواهد شد؟ توضیح داد: در منطقه مرزی گاز را به شرکت متقاضی می فروشیم و این شرکت مسئولیت توزیع و عرضه گاز به سایر شرکتهای اروپایی را برعهده دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین با اشاره به انجام مذاکراتی با یک شرکت یونانی برای انتقال گاز به برخی از نیروگاههای اروپایی، تاکید کرد: هنوز با این شرکت یونانی به توافق نهایی نرسیده ایم و مذاکرات با آن ادامه دارد.

وی با یادآوری اینکه ایران دو مسیر مختلف برای صادرات گاز به کشورهای اروپایی تعریف کرده است، اظهارداشت: مسیر اول صادرات گاز از کشور ترکیه به سایر کشورهای اروپایی متقاضی است و در مسیر دوم از کشورهای عراق، سوریه، لبنان و دریای مدیترانه گاز ایران به جنوب اروپا منتقل می شود.

معاون وزیر نفت همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر خرید یک شرکت توزیع گاز در ترکیه توسط ایران توضیح داد: در مناقصه خرید شرکت توزیع گاز استانبول ترکیه شرکت کرده ایم اما به دلیل پیشنهاد پائین مالی موفق به برنده شدن در این مناقصه بین المللی گاز نشدیم.