به گزارش پارس ، علی اکبر لبافی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته بیش از ۶.۶ میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده شده اند، اظهار کرد: از این میزان ۵۰ درصد وارد بازار کار شده اند.

وی گفت: اگر کارشناس برنامه تلویزیونی بر محاسبات دقیق خود تاکید دارد اعلام کند که جمعیت ۶.۶ میلیون نفری افزوده شده به کشور با فرض غیر فعال بودن یا محصل بودن در کدام بخش از محاسبات ایشان قرار دارد؟

لبافی با طرح این پرسش ها که آمار بازنشستگان کشور طی هشت سال گذشته که بخش عمده ای از آنها جایگزین شده اند و آمار ایجاد اشتغال از محل توسعه فعالیت های زیربنایی در طرح مسکن مهر را در کجای این محاسبات دیده شده است؟ افزود: چطور ممکن است جمعیتی که در این مدت افزوده شده است نادیده گرفت و همه عملکردها را این طور زیر سوال برد.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از ایجاد بیش از یک میلیون شغل و تثبیت ۴۷۰ هزار فرصت شغلی از محل ایجاد بنگاه های اقتصادی خبر داد و گفت: بر اساس آمارها و اطلاعات موجود در قالب بنگاه های اقتصادی نزدیک به ۶۲۸ هزار و ۳۲ بنگاه اقتصادی طی دولت های نهم و دهم از تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت، توسعه و اتمام بنگاه های اقتصادی و تثبیت اشتغال استفاده کرده اند که در این راستا بیش از یک میلیون شغل ایجاد و ۴۷۰ هزار فرصت شغلی تثبیت شده است.

* جذب بیش از یک میلیون نفر از طریق کاریابی ها

لبافی همچنین بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده از سازمان تامین اجتماعی گفت: طی این مدت با کسب حدود سه میلیون و ۸۴۶ هزار و ۹۸۴ فرصت شغلی تعداد یک میلیون و ۷۲۰ هزار و ۱۳ نفر صرفا از طریق کاریابی های غیردولتی جذب شده اند که تعداد یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۲۶ نفر با معافیت حق بیمه سهم کارفرما یا تخفیف در معافیت حق بیمه سهم کارفرما جذب بازار کار شده اند که آمار و اطلاعات این افراد در سازمان تأمین اجتماعی موجود است.

* صدور ۱.۱ میلیون مجوز مشاغل خانگی

به گفته وی نزدیک به ۷۱ هزار و ۹۷۷ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در طرح کارورزی فارغ التحصیلان جذب شده و حدود ۷۷ هزار تعاونی نیز با پیش بینی اشتغال بیش از یک میلیون نفر طی هشت ساله اخیر در کشور تشکیل شده است.

لبافی درعین حال از صدور بیش از یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۵۴ مجوز مشاغل خانگی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت به تعداد ۴۸۹ هزار و ۲۳۲ نفر متقاضی مشاغل خانگی تسهیلات برای خرید ابزار کار پرداخت شده است.

* افزایش ۳۸ درصدی بیمه شدگان تامین اجتماعی

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی تعداد بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی طی هشت سال گذشته خاطر نشان کرد: تجزیه و تحلیل آمار سازمان تأمین اجتماعی طی سال های ۱۳۸۴ تا آذر ماه ۱۳۹۱ حاکی از آن است که در طول این مدت تعداد بیمه شدگان این سازمان از حدود هفت میلیون و ۳۵۱ هزار و ۶۹۸ نفر به تعداد ۱۱ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۷۵ نفر افزایش داشته است که ۳۸ درصد رشد را نشان می دهد و ترتیب توزیع بیمه شدگان نیز در حوزه های اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمار ایجاد اشتغال جدید در کشور با وجود آمارهای جمیعتی، نیروی کار و تولید نسبتا خوب به سهولت قابل اندازه گیری نیست، اظهار کرد: متاسفانه آمار مهاجرت نیروی کار خارجی و داخلی تولید و ارائه نمی شود و آمار بازنشستگان صندوق های بازنشستگی در کشور نیز هنوز به طور کامل یکپارچه نیست؛ از طرفی آمارهای جریان نیروی کار در کشور و میزان جابجایی نیروی کار تولید و تحلیل نمی شود و آمار اشتغال مجدد بازنشستگان کشور هم تاکنون مورد سنجش قرار نگرفته است.

لبافی ادامه داد: بررسی و مقایسه شاخص های نیروی کار طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ حاکی از افزایش ۶.۶ میلیون نفری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کشور است حال آنکه جمعیت فعال کشور فقط افزایش حدود ۳۰۰ هزار نفر را نشان می دهد که نشانه کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور از حدود ۴۱ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۳۶.۹ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۳۷.۷ درصد در سال ۱۳۹۱ است.

* وجود سالانه یک میلیون و ۵۱۲ هزار نیروی کار برابر اعلام مرکز آمار

به گفته وی اگر آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران در خصوص نیروی کار را طی این مدت که سالانه نزدیک به یک میلیون و ۵۱۲ هزار نفر اعلام شده در نظر بگیریم، بر اساس همین گزارش از این تعداد سالانه ۷۸۳ هزار نفر به طور متوسط در دوره ۸۴ تا ۹۰ وارد بازار کار شده اند؛ از طرفی در ابتدای دوره تعداد بیکاران کشور بیش از ۲.۶ میلیون نفر اعلام شده که در انتهای دوره به ۲.۹ میلیون نفر افزایش یافته است و نشان می دهد که در این دوره ۳۰۰ هزار نفر به تعداد بیکاران کشور افزوده شده است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: با فرض اینکه از مجموع یک میلیون و ۵۱۲ هزار جوان محصل که سالانه در حال ورود به بازار کار بوده اند نزدیک به ۷۳۸ هزار نفر قطعا وارد بازار کار شده اند، باید رقمی در حدود ۵.۵ میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شده باشد که با توجه به اضافه شدن نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر به آمار جمعیت کشور پیش بینی ایجاد ۵.۲ میلیون فرصت شغلی جدید واقعی تر است.

وی در پایان با طرح این پرسش که آیا با توجه به توسعه فعالیت های زیربنایی به ویژه در بخش مسکن مهر اشتغالی در این بخش ایجاد نشده است؟ افزود: در حالی که بیش از شش میلیون نفر طی هشت سال گذشته به جمعیت فعال کشور افزوده شده است، از دکتر نیلی می خواهم که بفرمایند چه میزان به جمعیت در حال تحصیل کشور افزوده شده و بررسی کنند که شش میلیون نفر جمعیت افزوده شده در سن فعالیت در محاسبات ایشان در کجا قرار گرفته اند و آیا محصل هستند یا غیر فعال؟ همچنین اعلام کنند که آمار بازنشستگان کشور در طول هشت سال گذشته که بخش عمده ای جایگزین شده اند در کدام بخش آمار اشتغال مورد محاسبه ایشان قرار دارد.

به گزارش ایسنا مسعود نیلی اقتصاد دان یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با ارائه آمارهایی درباره اشتغال در کشور گفت: " ما افزایش قابل توجه جمعیت را در دهه شصت داریم و این باعث شد که با مشکلات زیادی مانند تغذیه و مدرسه روبرو شویم، اکنون این جمعیت به مرز اشتغال رسیده و برای آن ها باید اشتغال ایجاد شود که در سال های ۸۵ تا ۹۰ خالص اشتغال ما تقریباً صفر بوده است. "

وی مدعی شد: " اگر آمار مرکز آمار را مد نظر بگیریم سالانه ۱۴ هزار شغل ایجاد شده که این عملاً یعنی شغلی به میزان قابل توجهی ایجاد نشده است و این درست در زمانی اتفاق افتاده که آن موج جمعیتی به مرز اشتغال ایجاد شده است. "