مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری قرارداد های نفتی وزارت نفت در خصوص بهینه سازی قراردادهای بالا دستی نفت و گاز گفت:مباحث قراردادی در گروه مباحث نظری قرار می گیرند برهمین اساس همواره می توان نظریات موثرتری را به آن افزود و آن را بهبود بخشید.

وی ادامه داد:سعی ما بر گسترش مسیرهای توسعه در صنعت نفت و گاز است چراکه هرماه تاخیر مستقیم بیش از 4 میلیارد دلار ضرر خواهد داشت و اگر تاثیر آن را در صنایع غیر مستقیم وابسته نیز بررسی کنیم، به 8 تا 10 میلیارد دلار در ماه خواهد رسید.

حسینی تاکید کرد: از بین رفتن اعتبار صنعت کشور در مجامع بین المللی از آثار تاخیر در اجرای پروژه هاست که این امر سرمایه گذار خارجی را برای ورود به  کشور مردد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برای توسعه و رشد هشت درصدی، سالانه 750 هزار میلیارد تومان پول نیاز است، اگر صادرات نفت امروز که 2میلیون بشکه در روز است را درنظر گرفته و آن را در هر بشکه که 50 دلار است ضرب کنیم تنها 30 تا 40 میلیارد دلار از این 750 هزار میلیارد تومان (معادل 300میلیارد دلار )حاصل می شود.

 رییس کمیته بازنگری ادامه داد:برای جبران این کسری باید توسعه را در این صنایع در دستور کار قرار داد، کما اینکه امروزه کشورهای همسایه روند توسعه خود را چند برابر کرده اند.

مهدی حسینی یادآور شد: توسعه میدان آزادگان قبل از کشور عراق آغاز شده بود اما متاسفانه عراق بالای 200 هزار بشکه نفت تولید می کند این در حالیست که ما هنوز 50هزار بشکه نیز تولید نداریم.

وی افزود: میدان های مشترک دیگر نیز تقریبا همین وضعیت را دارا هستند و هرچقدر که این تاخیرها افزایش یابد، ثروت ملی را بیش از پیش از دست خواهیم داد.

حسینی در خصوص حل این مشکلات که گریبانگیر صنعت نفت و گاز کشور شده است اظهار داشت: باید به طورجدی تصمیم گیری کنیم، چراکه ما نمیتوانیم با این حجم از مشکلات اعم از رکود اقتصادی، بیکاری وتعطیلی پروژه های عمرانی مقابله کنیم، همه این ها در حالی است که سرمایه گذاری هم کاهش پیدا کرده و عملا درآمدی هم نداریم .

وی تصریح کرد:صنایع نفت و گاز یکی از بخشهای مولد است که می تواند کمک زیادی به اقتصاد کشور کند، در همین راستا ضروری است با جذب سرمایه خارجی ظرفیت این صنایع  به ویژه میادین مشترک را بالا برده و آنها را توسعه دهیم.

رییس کمیته بازنگری قرار دادهای نفتی وزارت نفت در پایان هرگونه تاخیر را به هر دلیلی غیر موجه دانست و بر بکار گیری راه حلی برای مقابله با این مشکلات تاکید کرد.