به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رضا پدیدار با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت تولید داخل تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت ۷۰ درصد است، گفت: سال گذشته از ۳۰ میلیارد دلار نیاز صنعت نفت برای خرید تجهیزات تنها ۱۵ میلیارد دلار محقق شد که از این رقم تنها پنج میلیارد دلار از سازندگان داخلی تجهیزات خریداری شده است.

وی با اشاره به این که این رقم کمتر از ۴۰ درصد از خرید داخل محقق شده است، گفت: این درحالی است که سال پیش وزیر نفت وعده داده بود حدود ۹ میلیارد دلار از سازندگان داخل کالای مورد نیاز صنعت نفت خریداری شود.

به گفته پدیدار، قانون مناقصات، نوسانات اقتصادی و تغییرات پی درپی مدیران صنعت نفت از جمله مشکلاتی است که موجب عدم خرید از سازندگان داخلی می شود.

اجرا نشدن وعده های وزیر توسط مدیرانش

رییس هیات مدیره استصنا ادامه داد: با وجود این که مقامات ارشد صنعت نفت سیاست های مورد نیاز برای خرید داخل از سازندگان ایرانی را ابلاغ کرده اند، اما بدنه اجرایی این صنعت در مقابل چنین سیاست هایی مقاومت می کند.

وی به طور مثال به تولید و خرید توربین و کمپرسور اشاره کرد و توضیح داد: انجمن استصنا نقشه راه تولید و خرید توربین و کمپرسور را به وزارت نفت ارائه کرد که مورد استقبال آنها قرار گرفت، به طوری که این نقشه راه به مصوبه ی وزارت نفت تبدیل شد. با وجود این که در این مصوبه اعلام شده بود که باید ترک تشریفات صورت گیرد اما این امر صورت نگرفت و با توجه به آیین مناقصات بعد از گذشت سه سال این مصوبه عملی نشده است.

پدیدار ادامه داد: از سوی دیگر با وجود این که وزیر نفت اعلام کرد حتی اگر قیمت سازنده داخلی ۲۰ درصد از سازنده ی خارجی بیشتر باشد باید خرید از داخل انجام شود تا به تدریج توان سازندگان داخلی برای رقابت افزایش یابد، اما عملا مشاهده می کنیم که این گفته وزیر تاکنون اجرا نشده به طوری که برخی از مدیران نفتی به دلیل پایین بودن ۳۰ درصدی قیمت طرف چینی حاضر به خرید از سازنده داخلی نمی شوند.

رییس هیات مدیره استصنا با اظهار این که کیفیت کالای ایرانی با چینی قابل مقایسه نیست، گفت: از سوی دیگر با وجود بالا بودن قیمت کالای ایرانی خرید از طرف خارجی، خارج کردن سرمایه ی ملی از کشور است.

کوتاه کردن دست دلالان با خرید از سازندگان داخلی

وی با تاکید بر این که اعضای انجمن استصنا با هویت ملی و مجوز در وندورلیست صنعت نفت حضور دارند، گفت: این اعضا نیازی به واسطه و دلالی ندارند.

رییس هیات مدیره استصنا با اعلام این که این انجمن از مدیران ارشد صنعت نفت خواسته است که نیاز های صنعت نفت را از طریق سازندگان داخلی مانند انجمن استصنا تامین کند، گفت: در صورت انجام چنین امری دست واسطه ها و دلال ها از صنعت نفت کشور کوتاه خواهد شد.

به گفته پدیدار تاکنون ۸۷ قلم کالای تولید شده توسط انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت موفق به دریافت ایران کد شده اند.

پایبند نبودن استصنا به تعهداتش در صورت تعدیل نشدن قرار داد ها

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و تورم موجود در کشور گفت: با وجود این که از شش ماه پیش درخواست تعدیل قرار دادهای خود را به وزارت نفت داده ایم، اما تاکنون حتی یک قرار داد مورد تعدیل قرار نگرفته است.

رییس هیات مدیره استصنا با تاکید بر این که اگر تعدیل قرار داد با توجه به تغییر قیمت ارز صورت نگیرد، این انجمن نمی تواند به تعهدات خود پایبند باشد از کندی تصمیم گیری مدیران صنعت نفت گله کرد و گفت: این درجا زدن مدیران موجب ایجاد مشکلات زیادی برای این صنعت خواهد شد.

پدیدار با اشاره به این که انجمن استصنا ۵۸۰ عضو دارد، گفت: از این تعداد ۲۰۰ شرکت با وزارت نفت قرار داد دارند که از این تعداد ۵۰ تا ۶۰ شرکت درخواست تعدیل قرار داد کردند.

مطالبات بیش از ۴.۵ میلیارد دلاری سازندگان داخلی از نفت

وی کل مطالبات ارزی انجمن استصنا تا مهر۹۱ از وزارت نفت را ۴.۵ میلیارد دلار و مطالبات ریالی را ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به تغییرات قیمت ارز این رقم تاکنون افزایش یافته است.

به گفته رییس هیات مدیره استصنا حجم گردش مالی این انجمن در سال ۹۱، پنج میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۹۰،۱۲ درصد رشد داشته است. البته پیش بینی می شود این رقم در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یابد.

راهکارهای استصنا برای حل مشکلات سازندگان داخلی

پدیدار ترک تشریفات در مناقصات را با توجه به محدودیت هایی که تحریم ها ایجاد کرده اند یکی از راهکارهای حل مشکلات سازندگان داخلی عنوان کرد و افزود: هم چنین بسته شدن LC ریالی و توقف منابع مالی (ارائه ی وام از سوی بانک ها) به دلیل اختلاس اخیر مشکلات زیادی را برای سازندگان ایجاد کرده است که باید این مشکل هرچه سریع تر بر طرف شود.

رییس هیات مدیره استصنا با اشاره به این که این انجمن سال گذشته طرحی را به وزارت نفت مبنی بر ایجاد صندوق حمایت از سازندگان داخلی ارائه داد که طبق آن پیش پرداخت ۲۵ درصدی به ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش می یافت، گفت: متاسفانه در سال گذشته این لایحه در بودجه قرار نگرفت که امیدواریم امسال این اتفاق بیفتد.

وی افزود: هم چنین وزارت نفت باید قیمت و کیفیت کالاها را در یک تراز مشخص به سازندگان داخلی اعلام کند و وعده وزیر مبنی بر خرید از تولید کنندگان تجهیزات صنعت نفت حتی در صورت افزایش ۲۰ درصدی قیمت محقق شود.

ورود سازندگان داخلی به بازار های بین المللی

پدیدار از استفاده ۳۳ درصدی ظرفیت تولید داخل خبر داد و گفت: با توجه به این که ۶۷ درصد ظرفیت سازندگان داخلی بدون استفاده باقی مانده بود تصمیم گرفتیم این ظرفیت را به سوی بازار های خارجی سوق دهیم به طوری که سال گذشته پنج درصد از توان خود را وارد بازار های داخلی کردیم که مهم ترین خریدار تجهیزات ایرانی در سال گذشته کشور های همسایه به ویژه عراق بود.