به گزارش پارس به نقل از روزنامه « جوان» عرضه نفت خام در فصول گرم سال با کاهش مواجه می شود اما در سال جاری شرایط کمی متفاوت شده و قیمت نفت، دو رقمی شدن را انتخاب کرده است. همین موضوع باعث بروز نگرانی در میان کشور های صادرکننده نفت خام شده به طوری که وزیر نفت ایران ادامه روند موجود را طبیعی ارزیابی نمی کند و احتمال نشست فوری اوپک را دور از ذهن نمی داند. این در حالی است که اعضای اوپک اعلام کردند که نیازی برای تغییر سطح تولید به منظور بالا رفتن قیمت ها نمی بینند. پس از رسیدن بهای نفت برنت به پایین ترین سطح ۹ ماه اخیر نمایندگان اعضای اوپک گفتند: کشور های تولید کننده نفت حاشیه خلیج فارس در سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) نیازی برای تغییر سطح تولید خود به منظور بالا بردن قیمت ها نمی بینند.
ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک از حامیان افزایش قیمت نفت در خلیج فارس درخواستی برای کاهش تولید مطرح نکرد، اما وزیر نفت ایران گفت: قیمت های نفت باید بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بماند.
رستم قاسمی در فاصله یک ماه تا نشست بعدی اوپک در ۳۱ ماه مه گفت: رسیدن قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار برای هیچ کس منطقی نیست.
وزیر نفت عربستان ماه گذشته اعلام کرد: قیمت نفت حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم برای مصرف کنندگان و هم برای تولید کنندگان منطقی است.
بهای نفت برنت در روزهای گذشته از ۱۰۶ دلار در هر بشکه به حدود ۱۰۱ دلار سقوط کرد و سپس به حدود ۱۰۳ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بازگشت و صادر کنندگان نفت حاشیه خلیج فارس قصد دارند تولید خود را بدون تغییر در سطوح فعلی حفظ کنند. آمار ضعیف اقتصادی از سوی امریکا با پیش بینی ها مبنی بر رشد اندک تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۱۳ از سوی آژانس بین المللی انرژی و اوپک همراه شده است.
در پی شروع خرید نفت برنت و فروش نفت امریکا به دلیل انتشار اخباری مبنی بر افزایش انتقال نفت کانادا به امریکا، قیمت نفت برنت ظهر جمعه اندکی بالا رفت. نفت برنت از اوایل سال ۲۰۱۱ به دلیل ناآرامی ها در لیبی و همچنین نگرانی از اختلال در عرضه نفت ایران به دلیل اختلاف بر سر برنامه هسته ای، بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی مانده است.
در این بین بهای نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم از این کاهش قیمت در امان نمانده است به طوری که بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران به ۱۰۵ دلار و نفت سنگین صادراتی به ۱۰۳ دلار کاهش یافته است. نامزد پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای دبیرکلی اوپک هم با تشریح دلایل کاهش قیمت جهانی طلای سیاه اعلام کرد: هر چند قیمت ۱۰۰ دلاری بهای واقعی این کالا نیست اما در شرایط فعلی اقتصاد جهانی قیمتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به شمار می رود.
غلامحسین نوذری با اعلام اینکه در سال های اخیر طرح های جدید ریاضت اقتصادی در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تدوین و اجرایی شده است، تصریح کرد: اجرای طرح های ریاضت اقتصادی در کاهش تقاضا برای خرید نفت در بازارهای جهانی تأثیر گذار بوده است.
وزیر اسبق نفت در دولت نهم با یادآوری اینکه در شرایط فعلی با در نظر گرفتن هزینه های تولید، توسعه، تورم و همچنین تغییرات ارزش کالا حتی قیمت نفت ۱۰۰ دلاری یک قیمت واقعی برای نفت خام به شمار نمی آید، اظهار داشت: اما با توجه به وضعیت رکود اقتصادی در اروپا نفت ۱۰۰ دلاری می تواند برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان این کالای استراتژیک مطلوب باشد. وی با بیان اینکه اوپک در شرایط فعلی اقتصاد جهانی باید قیمتی را برای نفت خام دنبال کند که منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی شود، تبیین کرد: قطعا ادامه رکود اقتصادی به نفع تولید کنندگان نفت خام هم نخواهد بود. نوذری با تأکید بر اینکه مشکلات فعلی اقتصاد اروپا و برخی از کشورهای غربی ریشه در قیمت نفت خام ندارد، بیان کرد: عدم سرمایه گذاری مناسب برای تولید کالاها و اخذ مالیات های سنگین در این کشورها منجر به رکود اقتصادی شده است.
وی با اعلام اینکه در چند سال اخیر بخش عمده سرمایه ها راهی کشورهای در حال توسعه همچون هند و چین شده است، یادآور شد: بر این اساس همزمان با کاهش سرمایه گذاری ها در اروپا و امریکا، درآمدهای ناشی از مالیات تولیدکنندگان هم کاهش یافته، بر تعداد بیکاران افزوده شده و این در حالی است که هزینه های مردم با افزایش روبه رو بوده است.
وزیر اسبق نفت با بیان اینکه اوپک همواره در مواقع بحران تصمیم های منطقی اتخاذ کرده است، تأکید کرد: از این رو در شرایط فعلی اعضای اوپک می توانند نقش آفرینی تأثیر گذاری برای بهبود شرایط اقتصاد جهانی همچون گذشته داشته باشد. نوذری در پایان تأکید کرد: هر چند قیمت ۱۰۰ دلاری بهای واقعی این کالا نبوده اما در شرایط فعلی اقتصاد جهانی قیمتی منصفانه برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان به شمار می رود.