به گزارش پارس به نقل از مهر، خسرو ارتقایی با اعلام اینکه میزان بارش ها در سال آبی جاری (مهرماه ۹۱ تاکنون) در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه ای تهران افزون بر ۲۲۵ میلیمتر است گفت: این میزان در مقایسه با ۳۰۹ میلیمتر ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۷ درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اظهار داشت: از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۶ اسفندماه سال آبی جاری (۱۳۹۱) از میان ایستگاه های برف سنجی پنج حوضه آبریز زیر پوشش و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و میانگین درازمدت، کلیه ایستگاه ها با کاهش حجم برف مواجه بوده است.

ارتقایی افزود: بر این اساس، ارتفاع آب معادل برف در حوضه آبریز سد لتیان ۷۵ میلیمتر، سد لار ۱۶۲ میلیمتر، سد کرج ۹۰ میلیمتر، سد طالقان شش میلیمتر و حوضه آبریز کردان نیز صفر میلیمتر ثبت و گزارش شده که در مقایسه با ارتفاع آب معادل در مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب ۶۹،۵۷،۵۳،۹۵ و ۱۰۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش حجم مخازن در سدهای زیرپوشش شرکت گفت: حجم آب موجود در مخزن سدهای امیرکبیر ۱۵۱، لتیان ۶۵، لار ۵۱، طالقان ۳۰۴ و ماملو ۱۵۴ میلیون متر مکعب گزارش شده که میزان آب در مخزن سدهای لتیان و طالقان در مقایسه با زمان مشابه پارسال با کاهش مواجه شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، در زمینه خط دوم انتقال پساب اظهار کرد: به دنبال منابع مالی و ساز و کارهای مناسب برای ساخت این خط انتقال هستیم تا بخشی از نیازهای موجود آب را از طریق پساب و تصفیه خانه جنوب تهران جایگزین نمائیم.

ارتقایی با اشاره به تعیین تکلیف اخذ مجوز وزارت نیرو جهت صدور پروانه بهره برداری از چاه های تامین کننده آب شرب تهران بیان داشت: با همکاری و مدیریت شرکت آب و فاضلاب کشور این امر با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم تعیین تکلیف تامین آب کشاورزی مورد نیاز اراضی حد فاصل بند انحرافی شبکه آبیاری ورامین (نقطه صفر) تا محل نقطه ورودی پساب تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران تاکید کرد و با اشاره بر مصرف بهینه آب توسط شهروندان تهرانی خاطر نشان کرد: میزان بارش باران از ابتدای فروردین ماه تاکنون به حدود ۹ میلیمتر رسیده در حالی که این میزان در مدت مشابه فروردین ماه ۹۱ بیش از ۳۲ میلیمتر گزارش شده بود و بر این اساس، شهروندان باید مدیریت مصرف آب را مدنظر قرار دهند.