محسن صرامی فروشان نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدفمندی یارانه ها به سبب عدم اجرای بندهای قانونی این طرح  اثرات نامطلوبی بر اقتصاد گذاشت.

وی افزود: قبل از هدفمندی یارانه ها سوبسید و یارانه به شیر و برخی اقلام اساسی دیگر پرداخت می‌شد که همواره این رقم کمتر از آن چیزی بود که اکنون به عنوان یارانه نقدی به افراد پرداخت می‌شود.

صرامی فروشان با اشاره به تاثیر طرح هدفمندی یارانه‌ها در ضربه زدن به تولید و اشتغال بیان داشت:طرح هدفمندی یارانه‌ها به سبب نبود عزم جدی در اجرای آن، ضربات جبران ناپذیری به واحدهای تولیدی وارد کرد تا جاییکه قبض های نجومی کار را به جایی رساند که هزینه های تمام شده تولید افزایش چشمگیری یافت.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش هزینه های تمام شده سبب شد که اکثر واحد های تولیدی به دلیل نبود رقابت با تولیدکنندگان در بازارهای رقابتی و منطقه ای، دست به تعدیل نیرو بزنند به گونه ای که این امر حتی منجر به افزایش بیکاری شد.

وی با اشاره به اینکه هر ماه دولت برای پرداخت یارانه نقدی عزا می گیرد، افزود: دولت هر ماه به سبب تامین و پرداخت یارانه نقدی با مشکلات متعددی مواجه است به طوریکه مبالغی را هر ماه از خزانه شرکت های دولتی و نیمه دولتی دریافت می کند که این امر نگران کننده است چرا که هدفمندی یارانه نه تنها به رشد اقتصادی منجر نخواهد شد بلکه پیامدهایی اعم از تورم، کاهش انگیزه تولید و اشتغال را به ارمغان خواهد آورد.

صرامی فروشان تصریح کرد: رشد اقتصادی منفی موجب شده تا از عدالت اجتماعی و شاخصه های آن فاصله بگیریم و از طرفی ایجاد هزینه های سربار برای خانوارها اختلاف و شکاف طبقاتی را رقم می زند.

 یارانه 45 هزار تومانی فایده ای برای خانوار ندارد 
مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس اقتصادی نیز گفت: قانون هدفمندی یارانه ها  متاسفانه در کشور به درستی اجرا نشده است و تحت تاثیر این امر شاهد رشد هزینه های تولید بودیم که نتیجه آن رکود تورمی بوده است.

وی  همچنین اذعان داشت: پس از اجرا شدن هدفمندی یارانه ها تورم به 40 درصد رسید و رشد اقتصادی به منفی 3 درصد نزول پیدا کرد و این مسئله سبب افزایش آسیب های اجتماعی در کشور شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با توجه به اینکه تورم جیب مردم را خالی کرده است، پرداخت یارانه 45 هزار تومانی نه تنها هیچ فایده ای برای خانوار ندارد بلکه در ازای پرداخت این یارانه به قشر ثروتمند باید مالیات به درستی دریافت شود و از محل دریافتی ها به تولید و کالاهای پرمصرف یارانه پرداخت شود.

تقوی در پایان ضمن اشاره به این موضوع که یارانه پرداختی می توانست صرف کارهای عمرانی شود تا اشتغال زایی را به همراه داشته باشد عنوان کرد: تیم دولت در حال حاضر باید ناتوانی خود در پرداخت یارانه را با صراحت اعلام کرده و ادامه این روند را متوقف کند تا منابع آزاد شده را در راستای کاهش تورم و حل معضل رکود هزینه کند چرا این امر باعث ایجاد اشتغال و افزایش قدرت خرید می شود.