به گزارش پارس، یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفت وگو با  فارس  ضمن بیان این مطلب گفت: پیشنهادی که از سوی دولت و بانک مرکزی در مجلس مطرح شد و نمایندگان نیز مخالفت خاصی با آن نداشتند، ناظر بر حذف ارز مرجع نیست.

وی ادامه داد: نکته مهم در این پیشنهاد این است که ارز مرجع حذف نمی شود و مبنای پرداخت ریالی به واردکنندگانی قرار خواهد گرفت که کالای ثبت سفارش شده توسط آنان مشمول دریافت ارز می شود.

این مقام مطلع افزود: در پیشنهادی دیده شده است که کالاهایی که واردات آنها توسط دستگاه های دولتی صورت می گیرد یا کالاهایی که در اولویت های یک و دو قرار دارند و باید ارز به قیمت مرجع دریافت کنند در صورت موافقت مجلس از این پس معادل ریالی مابه التفاوت ارز مرجع با ارز به قیمت مبادله ای یا ارزبه قیمتی که تعیین خواهد شد را دریافت می کنند.

وی در واکنش به احتمالاتی که در مورد افزایش قیمت ها در صورت حذف ارز مرجع مطرح می شود، گفت: باز هم تأکید می کنم در این طرح در واقع ارز مرجع حذف نخواهد شد یا قیمت ارز مرجع در حد قیمتهای مبادله ای  افزایش نمی یابد تنها تفاوتی که اعمال می شود این است که ارز به قیمت مرجع در اختیار وارد کنندگان قرار داده نخواهد شد اما معادل ریالی اختلاف قیمت مرجع با قیمت تعیین شده پرداخت می شود.

این مقام مطلع افزود: در صورت تصویب این پیشنهاد علتی برای افزایش قیمت کالاهای وارداتی نخواهد بود بنا بر این دغدغه هایی که مطرح شده است، موضوعیت ندارد.