اولین کارخانه لوازم خانگی کشور که در سال 1316 و حتی پیش از بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح در این زمینه تاسیس شده بود رسما تعطیل شد.

بر همین اساس به سبب قدیمی بودن ماشین آلات و مدیریت ناکارآمد در این کارخانه سبب آن شد که این کارخانه با این قدمت نتواند حتی در بازار های داخلی جایی در میان رقبا داشته باشد.

گفتنی است که تصمیم فروش این کارخانه چند سال پیش گرفته شده بود و حتی بخشی از کارخانه ارج به عنوان پارکینگ در اختیار ایران خودرو بود.

بحران نقدیندگی و مشکلات عدیده مالی و مدیریتی به حدی رسید که مدیران این کارخانه تصمیم به تعطیلی آن گرفته و ماشین آلات این کارخانه را به فروش گذاشته اند و این مسئله در حالی اتفاق می افتد که زمانی شرکت ارج هم لوازم خانگی تولید و برند سازی میکرد که بسیاری از  شرکت های پیشرفته امروزی حتی در آن زمان تاسیس هم نشده بودند.

شایان ذکر است پیش تر جمعی از کارگران شرکت ارج با امضای طوماری خطاب به مقامات دولتی از جمله وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نسبت به تعطیلی قریب الوقوع این کارخانه قدیمی و بیکاری کارگران آن هشدار داده و خواستار رسیدگی به این وضعیت نابسامان شده بودند.

طبق نامه ای که در 23 دی ماه سال گذشته از طرف این کارگران مکتوب شده بود ذکر شده است که تعداد تولیدات شرکت به صفر رسیده و  صاحبان شرکت هیچگونه برنامه جامع راهبردی در خصوص ادامه تولید و یا افزایش سبد محصولات و بهینه‌سازی محصولات و دستگاه‌ها و ماشین آلات موجود ندارند.

در همین راستا یکی از کارگرانی که در حدود 10 سال در این شرکت فعالیت داشته و اسفند ماه سال گذشته اخراج شده است در این خصوص به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعداد زیادی از کارگر سال گذشته به بهانه این که کارخانه زیان ده شده اخراج شدیم.

وی ادامه داد: مسئولان کارخانه گفتند که تولید را ادامه نخواهیم داد چراکه  شرکت زیان ده است و ادامه روند تولیدی هیچ سودی نخواهد داشت و این در حالی است که ما در تمامی محصولات خود از قطعات داخلی استفاده می کردیم و با مدیریت صحیح می توانستیم از بحران عبور کنیم.

وی افزود:در سال های اخیر کارخانه به جای تولید بیشتر سالن های خود را در اختیار شرکت ها و کارخانه های دیگر قرار می داد و از آن ها اجاره می گرفت و کارخانه در ماه  آذر و دی که اوج تولیدات یخچال است حداکثر 15 عدد یخچال تولید می کرد.

حال تعطیلی این کارخانه بار دیگر لزوم حمایت دولتی ها از تولیدات داخل را برای ما یادآور می شود، کم نبودند کارخانه ها و کارگاه هایی که بحران های مشابه و نبود هیچ گونه حمایت های دولتی به خاطره ها سپرده شدند.