به گزارش پارس به نقل از اقتصاد پرس، یکی از مصوبات اخیر بانک مرکزی، کاهش ۲۰ درصدی شعب بانک­ ها است. بانک مرکزی اعلام کرده است علاوه بر اعلام ممنوعیت ایجاد شعب جدید، تا پایان شهریورماه سال جاری به بانک ها و موسسات اعتباری مهلت داده تا نسبت به واگذاری شرکت هایی اعم از صرافی، لیزینگ، مشارکت های حقوقی و همچنین دارایی های غیرمنقول مازاد خود اقدام کنند.

طبق استانداردهای جهانی میزان اموال و دارایی های غیر منقول به سرمایه بانک ها بایستی ۳۰ درصد باشد که این رقم در میان بانک های کشور در حدود ۶۰ درصد است. به عبارت دیگر این رقم دو برابر استاندارد است. عملکرد ضعیف بانک مرکزی در نظارت بر بانک ها در سال های گذشته سبب شده است که سرمایه بانک ­ ها سهم قابل توجهی در نقدینگی موجود بازارهای غیرمولد همچون طلا، ارز، مسکن و زمین داشته باشد.

همچنین طبق آمارهای رسمی رشد بی رویه بانک ها در کشور ما بسیار با دیگر کشورها فاصله دارد. این در حالی است که رشد بی رویه شعب بانک ها از جمله عوامل بسترساز فساد مالی و رشوه است. طبق آمار به طور متوسط نسبت تعداد کل شعب بانک­ ها به سپرده ها به ازای هر ۱ میلیارد دلار گردش نقدینگی در ایران برابر ۶۷ شعبه است. این در حالی است که در سنگاپور ۱ شعبه، در ژاپن ۲ شعبه، در کانادا و نروژ ۴ شعبه می باشد.