به گزارش پارس از به نقل از خانه ملت؛ جعفر قادری با اشاره به اعتبارات پیشنهادی دولت در لایحه بودجه ۹۲ درباره پیش بینی نرخ تورم در سال جاری تصریح کرد: نرخ تورم متوسط بر اساس تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه اندازه گیری می شود و با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه بیش از نرخ تورم متوسط است پیش بینی ما نیز این است که نرخ تورم در سال ۹۲ کمتر از ۳۰ درصد نباشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته از طرف دیگر باید ببینیم دولت در متغیرهای پولی چه تغییراتی ایجاد می کند، گفت: اگر رشد نقدینگی به میزان فعلی باشد ممکن است نرخ توم بیش از ۳۰ درصد باشد اما اگر دولت نقدینگی را به گونه ای کاهش دهد، نرخ تورم نیز کاهش می یابد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بخش دیگر تورم به تاثیرات ارزی بر روی سطح عمومی قیمت ها بستگی دارد؛ بنابر این کاهش یا افزایش محدودیت ها می تواند بر نرخ تورم نیز موثر باشد.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار نیز از دیگر عوامل موثر در نرخ تورم است، افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور خیلی نمی توانیم امیدوار باشیم تا نرخ تورم در سال جاری کمتر از ۳۰ درصد باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در بخش دیگری از سخنانش درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز در بودجه ۹۲ و تاثیر آن بر نرخ تورم خاطرنشان کرد: نرخ ارز تابع عوامل مختلفی از جمله میزان درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی، درآمدهای صادرات غیر نفتی و همچنین کنترل تقاضای ارز است؛ یعنی اگر همزمان بتوانیم عرضه را افزایش دهیم و تقاضا را نیز کنترل کنیم این موضوع می تواند در کاهش نرخ تورم موثر باشد.