در بازار کنونی خرید و فروش مسکن اتفاقات زیادی می‌افتد که اندک متقاضیان خرید مسکن را دچار سردرگمی کرده است چرا که واحد مناسب برای فروش از سوی سازندگان یا فروشندگان به بازار عرضه نمی‌شود و اغلب واحدها شرایط مناسبی برای خریداران ندارند.

در واقع سازندگانی که در گرانی بازار سال‌های قبل واحدهای خود را ساختند تمایلی به ارزان فروشی ندارند به همین دلیل اغلب واحدهای آنها خالی باقی مانده است، بنابراین تعداد واحدهای نوساز در بازار کاهش بیشتری نسبت به سال‌های رونق بازار پیدا کرده و سازندگان تمایل چندانی هم به فروش از خود نشان نمی‌دهند.

از سوی دیگر، مالکانی هم که قصد فروش دارند چون در زمان گرانی واحدها را خریداری کرده‌اند و به دلیل ارزانی مسکن، حاضر به فروش نیستند و حتی برای تعویض واحدهای خود دست نگه داشته‌اند تا شرایط آینده بازار مسکن را ارزیابی کنند.

همچنین خریداران چندانی هم در بازار مسکن یافت نمی‌شود چرا که اغلب متقاضیان توانایی خرید مسکن ندارند و قسط‌های تعیین شده برای وام مسکن هم برای آنها گران است به همین دلیل بازار مسکن را در شرایط کنونی می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که نه تنها واحدهای مناسب به ندرت در بازار عرضه می‌شود بلکه متقاضیان هم به دلایل مختلف در این بازار حضور ندارند در حالیکه دولت سعی کرده با سیاست های مختلف پیوند میان عرضه و تقاضا را ایجاد کند.

براین اساس، بازار مسکن و ساخت و ساز که با چند صد شغل ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد، مشکلات زیادی را برای سایر این حرفه‌ها به وجود آورده که مشاوران املاک، فروشندگان مصالح ساختمانی، کارگران ساختمانی و دیگر موارد از جمله زیان دیدگان این وضعیت هستند.

از سوی دیگر، وزیر راه و شهرسازی بارها مطرح کرده که بازار مسکن باید به شیوه غیرتورمی از رکود خارج شود که به نظر می رسد با توجه به توانایی مالی کم در میان متقاضیان، وام‌های مسکن نمی تواند نقش زیادی را در افزایش تقاضا و رونق غیرتورمی مسکن داشته باشد.

نیاز دهک‌های متوسط به تقویت توان مالی

در رابطه با وضعیت کنونی بازار مسکن، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه الان در بازار مسکن، واحدها با نرخ های متفاوتی عرضه می شود اما دهک های متوسط به پایین مشکل مسکن دارند، گفت: دهک‌های آسیب پذیر با کمک نهادهای دولتی مانند کمیته امداد و بهزیستی خانه دار می‌شوند و در مجموع از کمک این سازمان ها بهره می برند.

وی با بیان اینکه قشر مرفه هم نیازی به کمک‌های دولتی ندارند، اظهار داشت: اما دهک های متوسط جامعه مانند کارمندان یا سایر اقشار نیاز به کمک‌های دولتی دارند و باید برای آنها تسهیلات مناسبی در نظرگرفته شود مانند وام هایی که در سال گذشته تعریف شد اما اقساط آن برای اغلب متقاضیان سنگین است.

فرشید پورحاجت با اعلام اینکه در حال حاضر متقاضی زیادی برای مسکن وجد دارد اما برای نقدینگی مشکل دارند، گفت: دولت باید توان مالی این بخش از جامعه را تقویت کند و در صورت این اتفاق، بازار راه خود را پیدا کرده و رونق هم اتفاق می‌افتد.

براساس این گزارش، بازار مسکن نیاز به سیاستی دارد که فروشندگان و سازندگان تمایل به عرضه واحدهای خود داشته باشند و از سوی دیگر منافع متقاضیان هم تامین شود، موضوعی که سیاست‌های اجرایی تاکنون نتوانسته چندان آن را محقق کند.