پارس به نقل از دنیای اقتصاد، مهدی غضنفری که برای پاسخگویی به سوال نماینده قم مبنی بر دلایل افزایش قیمت خودرو تولید داخل در صحن علنی مجلس حاضر بود، گفت: کوشش می کنیم قیمت خودرو را براساس ارز مبادلاتی و نه بیشتر، تعیین کنیم که این قیمت ها اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت اعلام می شود. نماینده سوال کننده نیز پس از شنیدن پاسخ های وزیر اعلام کرد که قانع شده است.
پاسخ های وزیر صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت که روز گذشته برای پاسخ به سوال نماینده قم مبنی بر دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، در صحن علنی مجلس حاضر بود، در پاسخ به این سوال با تشریح روند فعالیت های این وزارتخانه در حوزه خودرو گفت: در مهر ماه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش تولید خودرو داشتیم.
مهدی غضنفری افزود: هم اکنون نزدیک به ۳۹ بنگاه خودروسازی کوچک و بزرگ داریم که حدودا یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در صنعت خودروسازی یا قطعه سازی مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین باید مراقبت کنیم این صنعت سرپا بماند.
بعید می دانم رتبه ۱۳ را در جهان داشته باشیم
غضنفری با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت خودروسازی ۲۰ درصد است، تصریح کرد: رتبه خودروسازی ایران قبل از اتفاقات اخیر در منطقه اول، در آسیا پنجم و در جهان سیزدهم بود؛ ولی متاسفانه بعید می دانم با اتفاقات اخیر، رتبه سیزدهم را در جهان حفظ کرده باشیم.
وزیر صنعت با اشاره به میزان تاثیر افزایش قیمت ارز در صنعت خودروسازی تصریح کرد: در سال ۹۰ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان فروش صنعت خودروسازی بود که البته برای این فروش ۵/۵ میلیارد دلار ارز جذب کرده بودیم، اگر نرخ ارز را در سال ۹۰ هزار و صد تومان در نظر بگیریم این به معنای آن است که ۶ هزار میلیارد تومان ارز برای صنعت خودروسازی مصرف کرده ایم؛ اما زمانی که قیمت ارز افزایش یافت، خودروهای مختلف، تفاوت قیمت فراوانی داشتند در سال ۹۱ سازمان حمایت دو بار به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داد؛ یک بار در مهر ماه و یک بار بهمن سال گذشته.
غضنفری گفت: ارز مرجع در نیمه اول سال ۹۱ تامین نشد و قیمت ارز از هزار و صد تومان به دو هزار و ۲۰۰ تومان برای خودروساز بالا رفت. درست است مواد اولیه پایه صنعتی در خودروسازی از داخل کشور تامین می شود؛ اما قیمت همین مواد هم به واسطه افزایش نرخ ارز، افزایش یافت؛ تولیدات خودروساز شروع به کاهش کرد و در مهر سال گذشته ۴۰ درصد کاهش تولید خودرو داشتیم.
وی ادامه داد: عده ای خودروهای ارزان را می خرند و با قیمت بالا می فروشند، حالت سفته بازی و واسطه گری در بازار شکل می گیرد و دولت موافقت می کند خودروساز، خودرو را در حاشیه بازار به فروش برساند. بر این اساس مجددا قیمت ها افزایش یافته و قیمت پراید sx به ۱۶ میلیون، قیمت پژوه ۴۰۵ به ۲۵ میلیون و قیمت پژو ۲۰۶ اتوماتیک به ۳۹ میلیون تومان افزایش می یابد.
غضنفری اضافه کرد: این افزایش قیمت ها مورد اعتراض مسوولان و مجلس و شخص رییس جمهور قرار دارد، الان در آن شرایط قرار داریم و منتظریم تا شورای رقابت قیمت های جدید را اعلام کند.
وزیر صنعت یادآور شد: کنترل قیمت ها در بازار خرد کارساز نیست ما باید از درون ارز آوری داشته باشیم. البته نه ارز وابسته به نفت، بلکه باید ارز درون زا داشته باشیم.
قیمت های جدید خودروها پایین تر می آید
غضنفری تاکید کرد: کوشش می کنیم قیمت خودرو را براساس ارز مبادلاتی نه بیشتر تعیین کنیم که این موضوع یا اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت اعلام می شود تا قیمت خودرو در حد قابل قبولی قرار گیرد. وزیر صنعت گفت: قیمت های جدید به مراتب از قیمت های اعلام شده فعلی کمتر است.
انتقاد از افزایش قیمت خودرو
احمدامیرآبادی نیز با تشریح سوالش و همچنین پاسخ های وزیر گفت: هنوز باوجود گذشت چندین ماه مشکل افزایش قیمت خودرو حل نشده است.
وی تصریح کرد: قشر متوسط به پایین جامعه توان خرید پراید را دارند، چرا باید نرخ این خودرو از ۵/۸ میلیون تومان به ۲۱ میلیون تومان افزایش یابد. مگر ما حقوق کارگران را به صورت دلاری پرداخت می کنیم؟ چرا باید قیمت خودروها ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در این مدت که خودرو گران شده است، قیمت هر خودرو به طور متوسط ۵ میلیون تومان تفاوت نرخ کارخانه و بازار بوده است؛ از مابه التفاوت این نرخ ها رقمی حدود ۳ هزار میلیارد تومان به دست می آید باید پرسید الان این مبلغ به جیب چه کسانی رفته است؟
وی افزود: کارخانه ها با عرضه کم خودرو، توازن تقاضا و عرضه را به هم ریختند و موجب افزایش قیمت خودروها شدند.
امیرآبادی یادآور شد: قیمت ها برای خودروسازان قانونی شده، یکی از مشکلات اساسی ما در صنعت خودرو، موضوع کیفیت خودرو است. سال گذشته چندین تصادف از رسانه ملی پخش شد که بیشتر به آن پرداخته شده بود. یکی تصادف وزیر راه و شهرسازی و دیگری تصادف چند نماینده مجلس که با پژو پرشیا رفت و آمد می کنند. در تصادف آقای وزیر که شدیدتر از تصادف نمایندگان بود اتفاقی نیفتاد به دلیل اینکه خودرو ایشان خارجی بود، اما به نمایندگان صدمات زیادی وارد شد.
می ترسم کارت زرد بدهیم خودرو گران تر شود
نماینده قم با بیان اینکه پژو فرانسه بزرگ ترین ضربه را به صنعت خودروی ما وارد کرد، با طرح سوالی گفت: آیا ساختن قطعات اتومبیل برای جوانان از ساختن هواپیماهای جنگنده سخت تر است؟ بنده از وزیر اقتصاد درباره دانه درشت های بانکی و معوقات بانکی سوال کردم و کارت زرد هم داده شده؛ اما متاسفانه میزان معوقات بانکی بالا رفت، می ترسم به وزیر صنعت هم کارت زرد داده شود و قیمت خودرو بالا برود، بنابراین با وجود اینکه از پاسخ های وزیر قانع نشدم؛ ولی درخواست رای هم ندارم.
در نهایت با اعلام نایب رییس مجلس و پذیرفتن امیرآبادی، این نماینده از پاسخ های وزیر قانع شد.