تعدیل پیش بینی در باره قیمت جهانی طلا
بازار داخلی میل به افت دارد؟
گروه بازار پول - روز گذشته نیز قیمت ها تمایلی به افزایش از خود نشان ندادند قیمت دلار تا۳۵۴۰ تومان در تابلو صرافی ها تا ساعت ۱۴ افت کرد. این قیمت در این ساعت البته نسبت به روز سه شنبه تقریبا ۳۰ تومان افت ثبت کرد. سایر قیمت ها نیز در این بازار همچون یکی دو روز گذشته کاهش داشتند.
چشم انداز افت قیمت ها بازار را فراگرفته و با وجود برخی عوامل که می توان از آنها تعبیر به نگرانی کرد نیز، قیمت ها در مسیر کاهشی هستند. بازار روز گذشته با قیمت های تازه ای روبه رو بود که نسبت به قیمت روزهای قبل البته افت نشان می دهد.
قیمت دلار نسبت به روز یکشنبه با تقریبا ۱۰۰ تومان کاهش تا ۳۵۴۰ تومان بر تابلوها افت ثبت کرده است. قیمت ها در کف بازار البته تا ۳۵۱۰ تومان نیز کاهش ثبت کرده است. نرخ خرید دلار در صرافی ها نیز به ۳۵۰۰ تومان رسیده و انتظار برای کاهش بیشتر نیز همچنان ادامه دارد. در این میان، البته با گذشتن از فروردین و رسیدن به اردیبهشت باید قدری محتاط تر به روند قیمت های بازار نگریست، اما همچنان برخی پیش بینی ها، افزایش عرضه در بازار را نوید می دهند. از این رو بازار همچنان به قیمت های فعلی نیز اعتمادی ندارد. فعالان اقتصادی منتظر رسیدن قیمت ها به کف هستند تا برخی تحرکات مالی و ارزی را از سر بگیرند. در این راستا میزان تقاضا برای حواله ارزی تا حدود زیادی کاهش یافته است.
با بررسی قیمت سکه و طلا طی هفته جاری می توان به افت محسوس قیمت ها پی برد. قیمت گرم طلای ۱۸ عیار در این هفته با نرخ ۱۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد و یک روز بعد تا مرز ۱۴۰ هزار تومان افزایش داشت. از روز یکشنبه به بعد قیمت ها تا روز گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته و تا ۱۳۵ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش ثبت کرد. در بازار سکه قیمت هر سکه طرح جدید دیروز به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با بالاترین قیمت خود در روز دوشنبه تقریبا ۳۰ هزار تومان کاهش یافته است. نیم سکه در این هفته تقریبا۲۰ هزار تومان افت ثبت کرده است. ربع سکه در این میان البته در سطوح فعلی تغییرات زیادی را در پی نداشته، اما نسبت به بالاترین قیمت۴۶۰ هزار تومانی میان هفته تقریبا ۲۰ هزار تومان کاهش داشت. این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی در این هفته بیشتر بر محور ۱۵۸۰ دلار چرخش داشته است. دیروز قیمت یورو در بازار داخلی ۴۶۵۰ تومان بود. پوند انگلیس هم به ۵۳۹۰ تومان افت کرد. درهم امارات تا ۹۶۵ تومان رسید. فارغ از برخی انتظارات داخلی تازه ترین واکنش مطرح شده در خصوص روند مذاکرات هسته ای ایران با غرب نشان از برخی نتایج مثبت دارد.
قدرت های غربی تحریم های جدیدی ضد ایران اعمال نخواهند کرد
وزیر خارجه انگلیس در آستانه نشست گروه جی هشت تاکید کرد قدرت های غربی تصمیمی برای اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر بر ضد ایران ندارند. همچنین به نقل از پایگاه اینترنتی روسیا الیوم، آمده است که « ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در نشست مطبوعاتی در آستانه برگزاری نشست گروه هشت در لندن تصریح کرد: وضعیت مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ هنوز مشخص نیست، ولی کشورهای غربی در شرایط کنونی تصمیمی برای اعمال تحریم های جدید بر ضد ایران ندارند.
نرخ دلار کاهش و پوند و یورو افزایش یافت
در مرکز مبادلات ارزی کشوردیروز هر دلار آمریکا ۲۴ هزار و ۷۰۰ ریال، پوند انگلیس ۳۷ هزار و ۸۷۷ ریال و یورو ۳۲ هزار و ۳۲۱ ریال معامله شد.
فرانک سوئیس ۲۶ هزار و ۵۰۶ ریال، کرون سوئد سه هزار و ۸۶۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۲۵ هزار ریال، لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۸۴۲ ریال، روبل روسیه ۷۹۶ریال و یوآن چین سه هزار و ۹۸۸ ریال تعیین قیمت شدند که در مقایسه با روز گذشته افزایش قیمت داشت.
در مقابل روپیه هند ۴۵۳ ریال، درهم امارات شش هزار و ۷۲۵ ریال و ریال قطر شش هزار و ۷۸۱ ریال در مرکز مبادلات ارزی کشور فروخته شدند که کاهش قیمت برای آنها در نظر گرفته شده بود.
در این میان یک هزار وون کره جنوبی نیز بدون تغییر به نرخ ۲۲ هزار ریال فروخته شد.
قیمت طلا در بازارهای جهانی
دیروز قیمت طلا دوباره تا سطح ۱۵۸۰ دلار بالا آمد و نسبت به روز سه شنبه تقریبا ۱۰ دلار افزایش ثبت کرد. در عین حال انتظار برای کاهش قیمت جهانی طلا بیشتر شده و برخی پیش بینی ها برای کاهش قیمت آن را پر رنگ تر ارزیابی کرده اند. در این میان بازارهای مالی جهان تا غروب دیروز منتظر انتشار برخی پیش نویس های نشست ۱۹ و ۲۰ مارس فدرال رزرو بودند. در این پیش نویس ها انتظار برای حفظ شرایط فعلی و پرهیز از به جریان انداختن محرک های اقتصادی موج می زند. حفظ نرخ بهره نیز از جمله موارد دیگری است که برخی سفته بازان احتمال می دهند که در این پیش نویس ها تغییر نسبت به گذشته نداشته و از این رو امکان افت قیمت طلا به زیر ۱۵۵۰ دلار را نیز محتمل می دانند. در هفته گذشته سیاست های پولی بانک مرکزی ژاپن موجب افت قیمت طلا شد و روزی دیگر اعلام نرخ بیکاری غیر قابل انتظار در آمریکا قیمت طلا را دوباره افزایش داده بود.
قیمت جهانی طلا امسال بدترین عملکرد از سال ۲۰۰۰ را خواهد داشت
همچنین دویچه بانک آلمان در تازه ترین گزارش خود پیش بینی نسبت به قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۳ را کاهش داده است. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، دویچه بانک آلمان پیش بینی کرد میانگین قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به کمتر از ۱۶۳۷ دلار خواهد رسید. این رقم نسبت به گزارش قبلی دویچه بانک بیش از ۱۲ درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، این بدترین عملکرد قیمت جهانی طلا از سال ۲۰۰۰ میلادی به شمار می رود.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این بانک، نگرانی از وضعیت بحران مالی و اقتصادی منطقه یورو و افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای بین المللی تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا خواهد داشت.
بر این اساس، عملکرد بهتر شاخص سهام در بازارهای مالی بین المللی نیز سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در بازار سهام به جای بازار طلا کرده است.
قیمت جهانی طلا در ۱۲ سال گذشته به طور متوالی افزایش داشته است؛ ولی از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵ درصد کاهش را تجربه کرده است.
نرخ سود و مالیات فروش طلا اعلام شد
در گوشه ای دیگر از بازار اما به مرور صحبت ها از گرانفروشی در بازار طلا شنیده می شود که به ظاهر تعبیری به غیر از تاثیر افزایش مالیات بر ارزش افزوده در این صنف نمی توان انتظار داشت. رییس اتحادیه کشور طلا فروشان گفت: طلا و جواهر باید با سود ۷ درصد و مالیات بر ارزش افزوده ۶ درصد فروخته شود، در غیر این صورت برخورد جدی با متخلفان صورت می گیرد.
محمد کشتی آرای در پاسخ به این سوال که در برخی از واحدهای صنفی طلافروشی در سطح شهر تهران، سود فروش طلا ۸ درصد محاسبه می شود، به خبرگزاری فارس اظهار کرد: این موضوع تخلف محض است و اگر شهروندان سندی برای این تخلف داشته باشند، قابل رسیدگی از طریق بازرسی اتحادیه است.
وی افزود: تنها موضوعی که در محاسبات قیمت مصنوعات طلای امسال افزایش داشته است، مالیات بر ارزش افزوده بوده که از نرخ ۵ درصد به ۶ درصد افزایش داشته و بقیه موارد هیچ گونه افزایشی نداشته است.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: سود واحدهای صنفی برای فروش طلا و جواهر ۷ درصد است؛ بنابراین هیچ واحد صنفی حق دریافت بیش از این را ندارد.
وی افزود: مردم توجه داشته باشند که قیمت مصنوعات طلا شامل قیمت طلای خام، اجرت ساخت طلا، ۷ درصد سود و اعمال ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مجموع سه مورد فوق اضافه می شود.
کشتی آرای همچنین در پاسخ به این سوال که برخی واحدهای صنفی اطلاعیه ای را نصب کرده اند که طلا را فقط به صورت طلای آب شده خریداری می کنند، گفت: دستورالعملی در این خصوص صادر نشده است، اما این اقدام به صورت ابتکاری و منطقی است، برای آنکه طلافروش عیار طلایی را که خریداری می کند مشخص می کند.
برخی واحدهای فروش مصنوعات طلا، به طور خودسرانه سود واحد صنفی خود را افزایش داده اند و حتی در مواردی مشاهده شده است که برای جواهرات سودی نزدیک به ۲۰ درصد از خریدار دریافت می کنند.