حیدر مستخدمین حسینی با اشاره به برداشت 2 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران توسط دولت آمریکا، اظهارداشت: تصمیم‌گیری در خصوص ذخایر ارزی در حوزه بین‌الملل و حوزه ارزی انجام می‌شود و قطعا برای اجرای آن تصمیم با رئیس کل بانک مرکزی هماهنگ می‌‌شود،اما نیاز به تایید هیات عامل بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار نیست.

وی افزود: این اقدامات در چارچوب اختیارات بانک مرکزی است و با توجه به تفویض اختیارات و وظایف،‌ این اقدامات انجام می‌شود.

معاون سابق پارلمانی بانک مرکزی با بیان اینکه چارچوب فعالیت شورای پول و اعتبار مشخص و مسئولیت بانک مرکزی با رئیس کل است، گفت: رئیس کل بخشی از وظایف را به مدیران و معاونت‌های زیرمجموعه خود محول می‌کند و یکی از این موارد هم نحوه نگه‌داری، سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری ذخایر ارزی است که توسط معاونت بین‌الملل و با هماهنگی با معاونت ارزی انجام می‌شود. 

مستخدمین حسینی تصریح کرد: اساسا مسائلی که به معاونت‌ها تفویض اختیار می‌شود، نیاز به ارائه آن به هیات عامل بانک مرکزی نیست و فقط اقدامات با هماهنگی و اطلاع رئیس کل بانک مرکزی انجام می‌شود.

وی افزود: برخی در این روزها مصاحبه کردند و به نوعی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و یا می‌گفتند دولت اطلاعی از خرید این اوراق نداشت که این اصلا قابل قبول نیست. فعالیت دولت‌ها پیوسته است و اگر دولتی جای خود را به دولت بعدی می‌دهد، قطعا گزارش‌ عملکرد و وضعیت همه بخش‌ها به دولت جدید ارائه می‌شود.

معاون سابق پارلمانی بانک مرکزی ادامه داد: برگزاری جلسه تودیع و معارفه به معنای آن این است که عملکرد قبلی جمع‌بندی و به فرد معارفه شده، ارائه می‌شود. این اقدام یک عرف اداری است و معمولا همه تصمیمات اتخاذ شده یا در حال بررسی در قالب گزارش ارائه می‌شود.

وی با اشاره به وجود سوالات و ابهاماتی درباره این موضوع، گفت: اما سوال این است که آیا از آن زمانی که منابع ایران بلوکه شد، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه به طور جدی نسبت به این مساله اعتراض کرده‌‌ و پیگیری کرده‌اند؟ این روزها که برای پیگیری موضوع سفیر سوئیس به وزارت خارجه فراخوانده شده، در گذشته هم این کارها انجام شده است؟

مستخدمین حسینی اضافه کرد: از زمان خرید این اوراق و رای دادگاه آمریکایی 13 سال می‌گذرد، آیا مقامات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد که به کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه گزارش می‌دهند، گزارشی در این باره داده‌‌اند یا خیر؛ آیا مجلس در جریان این حرکت بوده است؟

وی اظهارداشت: کمیته‌ای که اقلام ترازنامه را بررسی و تدوین می‌کند، آیا اشاره به این ماجرا داشته است؟ آیا در جلسات مجمع عمومی بانک مرکزی که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود، آیا این مساله مطرح شده می‌شد؟

معاون سابق پارلمانی بانک مرکزی گفت: با ماموریتی که دولت به گروهی به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی داده است، باید به این سوالات پاسخ داده شود تا جامعه از جزئیات این ماجرا مطلع شود و در سطح دولت و مجلس مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و دیگر شاهد وقایعی از این دست نباشیم.