پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: با بارندگی های اخیر سدهای تهران در مرحله متوسط قرار گفتند.

علیرضا دائمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: گرچه سدهای تهران نسبت به سال گذشته به وضعیت بهتری رسیده‌اند اما هنوز ظرفیت آبگیری آنها گسترده است و برای مهار بارش‌های احتمالی آینده آمادگی کامل دارند.

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر به شدت در حوزه زاگرس جنوبی و البرز شمالی متمرکز بوده است گفت: در البرز شمالی، سدها آبگیری شده‌اند، حالا سد سپیدرود سرریز دارد و حجم اضافی آب از مخزن به سمت پایین‌دست تخلیه می‌شود. 

دائمی افزود: در قسمت‌های جنوبی کشور نیز سد کرخه خوشبختانه حدود ٣,٨‌میلیارد مترمکعب آبگیری شده است و نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری دارد. 

وی اضافه کرد: سد دز کاملا پر شده و سرریز دارد. سدهای کارون و سد شهید عباس‌پور نیز تقریبا آبگیری شده و به‌گونه‌ای مدیریت می‌شوند که بتوانند سیلاب‌های احتمالی آتی را کنترل کنند و آمادگی تسکین سیل را داشته باشند. 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو به قسمت غربی کشور اشاره کرد و گفت: در قسمت‌های غربی کشور نیز اغلب سد‌ها، حتی سدی که بهره‌برداری از آن به تازگی شروع شده بود، پر شده‌‌اند. سد سیمره آبگیری شده و این کار ادامه دارد. 

دائمی افزود: در قسمت‌های غربی کشور، در حوزه استان‌های لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و ایلام، در ٢٤ ساعت ١٧٠ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، در حالی که متوسط بارندگی کشور حدود ٢٤٠ میلی‌متر بوده و این میزان برای یک روز بسیار زیاد است. 

وی اضافه کرد: در حوضه دز، در عرض شش ساعت صد میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که سیلاب بزرگ هشت‌هزار مترمکعب در ثانیه را ایجاد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به بارش های سیستان و بلوچستان گفت: هامون بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور است که ٢٠‌میلیارد مترمکعب ذخیره قبلی داشته است. مسلما حالا با بارش‌های سنگینی که در ناحیه افغانستان صورت گرفته اگر آب به هامون برسد وضع آنجا هم مناسب خواهد شد، در عین حال هنوز در خود این مناطق هم امکان بارش وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو به وضعیت بارش های منطقه خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: یش‌بینی می‌کنیم سد دز احتمالا تا یک ماه آینده سرریز داشته باشد اما از آنجا که خوزستان خاک بسیار سفت و سنگینی دارد، آب در خاک آن نفوذ نمی‌کند و سفره آب زیرزمینی نداریم، پس آبی که به منطقه دشت خوزستان می‌رسد عملا از مسیر تالاب‌ها یا از طریق خلیج فارس از دسترس خارج می‌شوند. 

دائمی افزود: در رودهای بزرگ خوزستان، به جز در سدهای گتوند و کرخه که ظرفیت آنها باقی است، سدهای دیگر تقریبا کامل آبگیری شده و برخی از آنها مانند سد دز سرریز دارند و آب را تخلیه می‌کنند.

وی اضافه کرد: مخزن دز با بیش از٢٠٠‌میلیون مترمکعب ظرفیت خالی، توانست تسکین سیلاب داشته باشد، در حالی‌که اگر مخزن کاملا پر بود عملا امکان تسکین سیل نداشت و سیلابی که به پایین‌دست رود می‌رسید بسیار شدیدتر از سیلاب‌های فعلی بود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو یادآور شد: گتوند پایین‌ترین سدی است که بر پیکره آبی کارون بسته شده است. به این معنا که سدهای زنجیره‌ای کارون اعم از کارون ٣، کارون ٤ و سد شهید عباس‌پور می‌توانند به‌تدریج مدیریت شوند و گتوند با مخزن بزرگ‌تر، وظیفه پایانه نهایی آب را دارد و آب خروجی از سدهای بالادستی توسط آن کنترل می‌شود.