یکی از زمان هایی که میوه از نظر قیمت و فراوانی در بازار بسیار مورد اهمیت قرار می گیرد شب عید است به طوری که همه مسئولین برای تنظیم بازار و یکپارچه سازی میوه با کیفیت بالا و قیمت مناسب در تکاپو هستند.

 

در ذخیره سازی میوه شب عید امسال کمی سهل انگاری و کوتاهی صورت گرفت و  فاسد شدن 5هزار تن از پرتقال ها را به همراه داشت که علت آن را در این گزارش پیگیر شده ایم.

 

*** فاسد شدن 5 هزار تن پرتقال مورد تایید نیست

 

بر اساس این گزارش محمدرضا کریمی مدیر تعاون روستایی مازندران گفت: تامین پرتقال مورد نیاز مردم در سال جاری با توجه به سیاست های جهاد کشاورزی، ازسوی بخش خصوصی صورت گرفته که این بخش نیز از طریق تهسیلات بانکی که دولت در اختیار آنها قرار داد، توانست آن را آماده و ارائه کند.

 

وی میزان پرتقال موجود در شب عید استان تهران را حدودا 9 هزار تن دانست و افزود: هزار تن از پرتقال های شب عید تهران از اتحادیه  مازندران و 3هزار تن از آنها نیز از طریق اتحادیه تهران و حدود 5 هزار تن از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

 

کریمی اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم ضایعات اعلام شده مورد تایید ما نیست زیرا اگر این پرتقال ها از نظر کارشناسان جزء محصولات استان مازندران بوده باید حدود 5 تا 6 درصد آنها برای این استان باشد و طبق آمار پرتقالی که از مازندران به تهران ارسال شده از طریق شبکه تعاون روستایی در سردخانه نگهداری شده اما اگر این پرتقال از سردخانه خارج و در بازار عرضه و فاسد شود بحث جداگانه ای دارد زیرا فاسد شدن آن مربوط به مراحل دیگر است و به تولید کننده ارتباطی ندارد.
وی تصریح کرد: طبق پیش بینی های انجام شده این پرتقال ها باید شب عید توزیع می شد اما اگر ماندگاری آن ها بیش از حد باشد طبیعی است که میزان ضایعات آن نیز افزایش یابد.

 

کریمی تاکید کرد: تا زمانی که به کشاورز اجازه عرضه پرتقال را دیرتر از سایر واحدها می دهند طبیعی است که ما با ضایعاتی به این وسعت مواجه شویم.

 

*** به علت کمبود وقت دچار دوگانگی قیمت شدیم

 

در همین راستا حسین مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در خصوص قیمت پرتقال شب عید اظهار داشت: اعلام کردند خرده فروشان پرتقال را کیلویی هزار و 200 یا هزار و 900 خریداری کرده و با 300 تومان افزایش در هر کیلو به فروش برسانند اما به علت زمان کوتاه برای عرضه این محصول قیمت آنها بیشتر شد زیرا برخی از فروشندگان با قیمت بالا از محصولات بخش خصوصی که ضایعات کمتری داشت استفاده کردند.

 

وی گفت: برخی دیگر از فروشندگان به میادین تعاون روستایی مراجعه کردند و ضایعات موجودئ در پرتقال ها را جدا کرده و خرید خود را به مغازه هایشان انتقال دادند اما خیلی از واحدهای فروش فرصت انجام چنین کاری را نداشتند و پرتقال بخش خصوصی واحدهای ما را تامین کردند.

 

*** دولت باید زمینه را برای صادرات فراهم می کرد/ کارت های بازرگانی مهمترین مشکل صادرات میوه

 

رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در ادامه تاکید کرد: نگهداری و عرضه و مدیریت محصولات کشاورزی بخصوص میوه های شب عید کار دولت نیست و باید به بخش خصوصی واگذار شود زیرا تشکل های خصوصی دراین زمینه سالها است که فعالیت داشته و تجربه های چشمگیری را نیز کسب کرده اند اما مدیران دولتی بعید بدانیم چنین تجربه ای را داشته باشند.

 

وی با انتقاد از جلساتی که در این راستا برگزار شده افزود: در بسیاری از این جلسات یا حضور نداریم و یا اینکه اگر مخالفتی کنیم عزل می شویم و نقطه نظرات ما نیز برایشان اهمیت ندارد به همین دلیل ما قصد داریم برای اجرای اقتصاد مقاومتی به سمت تولید بیشتر، تجارت بالاتر، و افزایش اشتغال زایی حرکت کنیم.

 

نورانی اظهارداشت: امسال میزان تولید محصولاتمان بسیار بالا بود و تنوع داشتیم دولت زمینه صادرات محصولات ما را فراهم می کرد تا ارز آوری داشته باشم اما میزان صادرات ما در سیب درختی بسیار کمتر از مبلغی بود که تخمین زده بودیم زیرا بیش از یک میلیون تن مازاد مصرف داشتیم.

 

وی یکی از مشکلات صادرات را کارت های بازرگانی دانست و تاکید کرد: روی این کارت ها درج شده شما مجاز به صادرات کلیه کالا های مجاز هستید در صورتی که باید با توجه به تخصص و تجربه افراد اجازه صادرات به آنها داده شود.