به گزارش پارس به نقل از اقتصاد پرس، یکی از مهمترین مسائل اقتصادی هر کشور، رشد اقتصادی و توجه به بنیان های تولیدی آن کشور است. با توجه به وضعیت نامناسب رکود اقتصادی در سال های گذشته در ایران، یکی از مهم ترین اولویت های اقتصادی ایران که هم در چشم انداز ۲۰ ساله و هم در برنامه ۵ ساله توسعه و هم در اصل ۴۴ قانون اساسی و بودجه سنواتی دیده شده، توجه به مسائل تولید است.

با توجه به این موارد، رشد تولید را باید به عنوان هدف اصلی مورد توجه قرار دهیم. این در حالی است که در سال های اخیر رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده و با وجود این که دولت رقم های دیگری را برای این مهم ذکر کرده، اما کارشناسان اقتصادی مستقل حتی رشد منفی اقتصادی برای بعضی از سال ها را اعلام کرده اند.

اعمال سیاست های اشتباه اقتصادی از سوی دولت موجب شده که بخش تولید، بخش عقب مانده جامعه محسوب شود؛ به گونه ای که رقم رشد تولید ناخالص داخلی در ایران به صورت سالانه رو به کاهش است. مدیریت تولید کشور هم اکنون مدیریت مصرف است؛ به طوری که بیشتر به بخش مصرف توجه می شود و در نتیجه روند ورشکستگی واحدهای تولیدی ایران همچنان رو به افزایش است.

بنابراین لازم است تحولی در برنامه های اقتصادی و سیاست های اقتصادی ایران صورت گیرد و به ویژه سیاست های دوگانه پولی و مالی مورد بازنگری قرار گیرد و تولید و رشد آن به عنوان یک محور در نظر گرفته شود.

دولت باید در بخش تولید و صادرات سرمایه گذاری کند و استراتژی توسعه صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهد. واردات باید کاهش یابد و تنها واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای انجام شود و واردات کالاهای نهایی را به کمترین حد ممکن رساند، زیرا با این شرایط ما نه تنها به توسعه اقتصادی نمی رسیم؛ بلکه از توسعه انسانی نیز فاصله خواهیم گرفت. یعنی شاخص هایی که برای ما به عنوان یک نظام ارزشی مطرح است، کاهش خواهد یافت. حتی در شاخص های بین المللی از جمله سلامت، امید به زندگی، سوادآموزی و درآمد سرانه پس رفت خواهیم کرد.

در زمینه توجه به بخش کشاورزی، صنعت و خدمات باید دولت عنایت ویژه ای داشته باشد و به ویژه در زمینه سرمایه گذاری مستقیم خارجی سیاست های مربوط به آن را تغییر داده و موجب اصلاح و تحول آنها شود. به نظر می رسد که ما ظرفیت های فراوانی در زمینه تولید داریم و دولت باید تعامل سازنده ای با دنیا برای جذب سرمایه های خارجی داشته باشد تا بتوانیم از این ظرفیت های به خوبی استفاده کنیم.

به نظر می رسد در زمینه سرمایه گذاری خارجی و به ویژه در بخش کشت، صنعت و خدمات، امکانات خوب و مساعدی داریم که باید با اصلاح سیاست های اتخاذ شده، از این ظرفیت استفاده کرده و بهره مند شویم که این مساله می تواند موجب رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شود.

تولید، یکی از مهمترین و اساسی ترین شاخص های پیشرفت و توسعه کشور محسوب می شود که در صورت توجه خاص به آن می توان کشور را از وضعیت نامناسب کنونی خارج کرد.

اگر بخواهیم تحولی ایجاد شود و حماسه ای بیافرینیم، باید توجه ویژه ای به تولید و بنیان های آن صورت گیرد و اقتصاد را از وابستگی به نفت خارج کنیم و بتوانیم در زمینه اتکا به تولیدات داخلی و توجه به بخش های مختلف اقتصادی خود نیاز کشور را برآورده ساخته و نیز در عرصه بین المللی نیز رقابت کنیم.

اگر بخواهیم به عنوان یک سیاست اساسی در جهت تولید ملی گام برداریم، باید سیاست های خود را در رابطه با تولید اطلاح کنیم و توجه به افزایش نرخ رشد اقصادی را محور برنامه های خود قرار دهیم.

 

علی قنبری، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس مسائل اقتصادی