در چند روز گذشته اخبار بسیار تاثیر گذاری همچون سخنرانی سیف و اعلام نظر وی در رابطه با اجرای برجام از سوی طرف غربی و عدم دستیابی به نتیجه نهایی در نشست دوحه در سظح جهانی منتشر شده که هر کدام به نوبه خود بر بازار‌های جهانی همچون نفت و طلا تاثیرگذار بوده است البته نباید از تاثیر سخنرانی اخیر سیف بر بازار ارز به راحتی گذشت.

بازار طلا و سکه در چند روز اخیر تا حدودی دستخوش تغییر شده که ضرب این تغییرات با تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی تا حدودی گرفته شده است.

بررسی بازار ارز در روز گذشته نشان از آن دارد که ارزش دلار در بازار تهران در ساعات اولیه روز روند صعودی به خود گرفته که با گذشت اندک زمانی روند نزولی جایگزین روند صعودی شده است، روندی که ارز دلار را در ساعات پایانی بازار به نرخ 3460 تومان رسانده و این در حالی است که ارزش این ارز در پایان روز شنبه در حدود 3474 تومان بوده است.

در سوی دیگر بازار، ارزش نفت در بازارهای جهانی به واسطه عدم دستیابی به نتیجه نهایی در نشست اخیر دوحه، روند نزولی به خود گرفته است و این در حالی است که ارزش نفت بر بازار طلا تاثیرگذار است.

در این رابطه یک کارشناس بازار طلا و ارز با اشاره به اینکه احتمال افزایش ارزش دلار وجود دارد، بیان کرد: ارزش صعودی طلا تا نرخ 1240 دلار در راستای اصلاح قیمتی ادامه خواهد داشت.

علی خسروشاهی اظهار کرد: در هفته اخیر دو موضوع فریز نفتی و صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، ولی الله سیف بر بازار طلا و ارز تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه تصمیم بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در رابطه با فریز نفتی نشست دوحه، منطقی‌ترین کار ممکنه بوده است و با توجه به این شرایط پیش بینی می‌شود که نرخ ارز در راستای اصلاح قیمتی ارزش‌گذاری شود.

او خاطرنشان کرد: ارزش طلا در بازارهای جهانی روند صعودی به خود خواهد گرفت و پیش بینی می‌شود تا ارزش 1240 دلار این روند در راستای اصلاح قیمتی ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار طلا و ارز در رابطه با صحبت‌های اخیر ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، بیان کرد: صحبت‌های اخیر سیف بیشتر جنبه خوراک رسانه‌های خارجی را داشته است و انعکاس صحبت‌های سیف در رسانه‌های داخلی افزایش قیمت دلار را به هرماه داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلار در آینده نزدیک روند صعودی خود را رها خواهد کرد، گفت: دولت در شرایط فعلی تحت فشار است و امکان دریافت مالیات را نخواهد داشت از این رو به صلاح دولت است تا نرخ دلار کاهش نیابد و احتمال داده می‌شود در آینده روند نزولی برای دلار به ثبت نرسد.

با توجه به روند ارزش دلار در روزجاری می‌توان گفت تا حدودی پیش بینی این کارشناس در حال محقق شدن است زیرا بازار روز جاری با نرخ 3461 تومان آغاز به کار کرده و با وجود نوسانات بازار تا به این لحظه ارزش 3463 تومان را برای خود حفظ کرده است.