به گزارش پارس به نقل از فارس، علیرضا تابش با بیان این مطلب و به مناسبت سالگرد تأسیس بنیاد مسکن (۲۱ فروردین ماه) افزود: در طول سالهای گذشته تاکنون برای پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بهسازی مسکن روستایی از سوی بانک ها با مردم عقد قرارداد صورت گرفته که ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به مردم تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۸۹ هزار واحد مسکونی نیز در طول سالهای گذشته تکمیل و به پایان رسیده است گفت: در بخش بازسازی مسکن در روستاها در طول ۸ سال گذشته ۵۲۸ هزار واحد مسکونی با رعایت مقررات آئین نامه ۲۸۰۰ تکمیل و واگذار شده است.

وی با بیان اینکه سهمیه اعطای تسهیلات مسکن روستایی نیز از سوی بانک مرکزی به بانک های ابلاغ شده است گفت: برای سال جاری مقرر شده تا وام ۱۲،۵ میلیون تومانی ساخت به ۲۵۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی با کارمزد ۵ درصد پرداخت شود.

وی ادامه داد: متقاضیان ساخت مسکن روستایی می توانند از اول اردیبهشت ماه سال جاری با مراجعه به بانک های عامل این تسهیلات را که کارمزد آن ۵ درصد است دریافت کنند.

*قبول داریم که سقف وام باید افزایش بیشتری پیدا کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تسهیلات ساخت اندک نیست، گفت: ما نیز قبول داریم که این میزان وام یک مقدار باید به نسبت سال های قبل افزایش بیشتری پیدا کند ولی فعلاً این موضوع در برنامه نیست چرا که مسیری که در بانک ها طی می شود یک مقدار دشوار است.

به گفته وی، اگر چنانچه سقف تسهیلات مسکن روستایی اضافه شود شامل حال افرادی که امسال کار ساخت را شروع کرده اند خواهد شد.

* اتمام فاز اول بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

رئیس بنیاد مسکن در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی گفت: فاز اول بازسازی به اتمام رسیده است به طوریکه برای واحدهایی که ۶۰ درصد آسیب دیده بودند فعالیت های گسترده ای انجام دادیم.

وی افزود: در ۳۰۶ روستای آسیب دیده ۱۹۵۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده بالای ۶۰ درصد را بازسازی و ۱۰ هزار واحد مسکونی را تکمیل و تحویل دادیم.

وی ادامه داد: در کنار ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده و واحدهای دامی توجه به معیشت مردم نیز دیده شده است.

* تحویل ۲۱۰ هزار مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

تابش در خصوص احداث مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر گفت: ساخت مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن است و از ۳۵۰ هزار سهمیه تعیین شده ۳۱۰ هزار واحد مسکونی قسط اول خود از سیستم بانکی را دریافت کرده اند و ۲۱۰ هزار واحد مسکونی نیز تحویل مردم شده است.

به گفته وی، تا پایان سال جاری ۱۰۷ هزار واحد مسکونی به بهره برداری برسد.

وی با تقدیر از بانک مسکن گفت: به طور ویژه باید از بانک مسکن بابت پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تشکر کرد چرا که پرداخت این گونه تسهیلات بار سنگین مالی بر دوش این بانک می گذارد.

* ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیر

تابش در خصوص ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیر گفت: سالانه ۷ تا ۸ هزار واحد مسکونی مربوط به قشر آسیب پذیر احداث می شود و با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار واحد مسکونی در دست احداث داریم سعی خواهیم کرد تا پایان سال، ۸۵۰۰ واحد مسکونی را تکمیل و تحویل دهیم.

وی افزود: بنیاد مسکن طراحی طرح هادی ۳۷ هزار و ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار را در دست تهیه دارد که از این تعداد تاکنون طراحی ۲۹ هزار و ۱۵۳ روستا به اتمام رسیده است.

تابش گفت: مابقی روستاها نیز تا پایان برنامه دارای طرح هادی می شوند و قصد داریم تا پایان سال برای ۲۷۵۰ روستا طرح هادی تهیه کنیم.

* صدور سند مالکیت برای ۱۶۰ هزار مسکن روستایی

رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به سوال فارس در خصوص سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی گفت: تاکنون برای دو میلیون و ۶۹۶ هزار واحد مسکونی در روستاها سند مالکیت صادر شده است و مقرر شده تا پایان سال جاری برای ۱۶۰ هزار واحد مسکونی سند مالکیت صادر شود.

* اعطای تسهیلات به ساخت باغ ویلا برای مهاجرت معکوس

تابش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص برنامه دولت برای ساخت باغ ویلاها، گفت: مواردی که در خصوص ساخت باغ ویلاها و مهاجرت معکوس مربوط به بنیاد مسکن است به سازندگان مسکن تسهیلات اعطا ء خواهد شد.

وی افزود: اگر چنانچه افرادی از اهالی روستاها قصد بازگشت به روستای خود را داشته باشد می تواند در حاشیه روستا به ساخت مسکن با دریافت تسهیلات بانکی اقدام کند.