پارس به نقل از ایسنا، جعفر قادری در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق، همچنین گفت که پیشنهادی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای افزایش قیمت بنزین سهمیه ای از ۴۰۰ به ۷۰۰ تومان و افزایش قیمت بنزین آزاد از ۷۰۰ به ۹۰۰ تومان وجود دارد که البته ممکن است در جریان بررسی لایحه بودجه پیشنهادات دیگری هم مطرح شود.
وی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده مسئولان دولتی در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق، عملکرد بودجه عمومی دولت در سال گذشته ۱۰۷ هزار میلیارد تومان از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است که عملکرد بودجه عمرانی ۱۵ هزار میلیارد تومان و بودجه جاری ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است و مابقی آن بودجه تملک دارایی های مالی است.
نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه این تصور وجود داشت که عملکرد بودجه دولت در سال گذشته زیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، دولت توضیحاتی داد که مالیات تسعیر دارایی های ارزی بانک مرکزی حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و۳.۸ میلیارد دلار هم مجموعه درآمدهای نفتی است که در اختیار بانک مرکزی گذاشته شده است و به بخش هایی غیر از دارو و غذا اختصاص داده شده است. همچنین دولت تا به حال مبالغ ریالی را بر مبنای نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان گرفته اما عملا آنها را بر اساس ارز مبادله ای محاسبه کرده و پنج هزار میلیارد تومان هم از این محل مجددا از بانک مرکزی پول گرفته، استدلال دولت این بود که بخش عمده ای از این مابه التفاوت به فعالیت های عمرانی و بخشی برای جبران مطالبات بازنشستگان اختصاص داده شده است.
قادری با اشاره به توضیحات نمایندگان دولت در خصوص لایحه بودجه ۹۲، تصریح کرد: سوال برخی نمایندگان این بود که وقتی عملکرد بودجه ۹۱،۱۰۷ هزار میلیارد تومان بوده چرا بودجه ۹۲،۱۶۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که آنها توضیح دادند ۱۵ هزار میلیارد تومان آن از محل درآمد هدفمندی یارانه ها به بودجه تزریق می شود و این میزان با کسر این مبلغ ۱۵۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
به گفته قادری، در لایحه بودجه ۹۲ در بخش درآمد معادن و مالیات مقداری رشد پیش بینی شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ با اشاره به طرح سوالات نمایندگان در خصوص اعداد و ارقام پیش بینی در لایحه بودجه ۹۲، گفت: آقایان ممبینی، حسینی و بهمنی به این سوالات پاسخ دادند اما اینکه پاسخ آنها چقدر نمایندگان را قانع کرده، در رای نمایندگان به کلیات مشخص می شود.
وی اظهارکرد: یکی از نگرانی های نمایندگان این بود که علیرغم اینکه گفته می شود وابستگی به نفت در لایحه بودجه ۹۲ کم شده اما از نظر ریالی ۶۷ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده است اگرچه کاهش میزان صادرات در بودجه لحاظ شده اما با توجه به اینکه نرخ ارز از ۱۲۲۶ تومان به دو هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته عملا میزان درآمدهای ریالی بخش نفت افزایش داشته است.
قادری با اشاره به پیش بینی بودجه جاری سال ۹۲، خاطرنشان کرد: بودجه جاری در سال ۹۱،۹۱ هزار میلیارد تومان بود اما اکنون در لایحه بودجه ۹۲،۱۲۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که رشد بالایی را نشان می دهد. دولت هم می گوید با توجه به اینکه نرخ ارز تک نرخی می شود ناچاریم به برخی بخش ها مثل دارو و نان یارانه بدهیم و یارانه دارو و نان در بودجه ۹۲ از ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه ۹۱ به ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ در ادامه به پیش بینی های دولت در خصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در سال ۹۲ اشاره و خاطرنشان کرد: در بودجه ۹۲،۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه ها دیده شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن در بخش عمرانی و پنج هزار میلیارد تومان در بخش جاری تزریق می شود. از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی بناست ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ها و ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل کمک بودجه به هدفمندی تامین می شود و در بخش مصارف ۹۰ هزار میلیارد تومان برای کمک نقدی به مردم، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه دولت و مابقی برای تولید مصرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای مرحله دوم در سال ۹۲ جای سوال دارد، گفت: ما بعید می دانیم که مرحله دوم در سال جاری اجرا شود البته یکی از پیشنهادات مطرح شده در کمیسیون برنامه و بودجه این بود که تغییراتی در قیمت حامل های انرژی اتفاق افتد و قیمت بنزین از ۴۰۰ تومان سهمیه ای و ۷۰۰ تومان آزاد به ۷۰۰ تومان سهمیه ای و ۹۰۰ تومان آزاد افزایش یابد و گاز سی ان جی تغییرات متناسبی داشته باشد البته ممکن است کمیسیون های اقتصادی، انرژی یا نمایندگان هم پیشنهاداتی در این رابطه داشته باشند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ با اشاره به کسری بودجه هدفمندی یارانه ها در مرحله اول، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار از ۴۲ هزار میلیارد تومانی که توزیع می شود ۲۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت و ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل بودجه تامین می شود. ضمن اینکه ظاهرا دولت در پایان سال بخشی از درآمد دستگاه ها را تحت عنوان یارانه گرفته و به مبالغی که در بودجه برای هدفمندی پیش بینی شده بود بسنده نکرده بلکه بخشی از درآمد دستگاه ها را به این امر اختصاص داده است.
قادری در ادامه با تاکید بر اینکه بعید است مجلس با اجرای مرحله دوم در سال ۹۲ موافقت کند، گفت: ما در جلسات مشترک مجلس و دولت به این جمع بندی رسیدیم که با نرخ تورم بالا، تحریم ها و محدودیت های کشور، شرایط برای اجرای مرحله دوم مناسب نیست و اگر در این شرایط قیمت حامل های انرژی را بالا ببریم وقتی تولیدکننده تکنولوژی صرفه جویی در انرژی را ندارد این کار به افزایش هزینه های تولید منجر می شود که بار تورمی دارد.
وی ادامه داد: اعداد و ارقامی که دولت برای هدفمندی ارائه می کند و می گوید با اجرای مرحله دوم، تورم بیش از ۱۳ تا ۱۴ درصد افزایش نمی یابد و از ۳۰ درصد تورم فعلی نهایتا به ۴۰ تا ۵۰ درصد می رسد یک تحلیل واقعی نیست زیرا بخشی از اثر تورم در کاهش ارزش ریال یا افزایش نرخ ارز نشان داده می شود و با توجه به وابستگی تولید به نرخ ارز، این اقدام موج تورمی بعدی را به دنبال خواهد داشت.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ با بیان اینکه امکان تحقق درآمدهای نفتی و مالیاتی در لایحه بودجه ۹۲ چندان دشوار نیست، گفت: شاید تحقق درآمد ۶۷ هزار میلیارد تومانی نفتی با نرخ ارز فعلی در بودجه چندان سخت نباشد، همچنین درآمدهای مالیاتی در بودجه سال گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان بود که ۳۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد و اکنون در بودجه ۹۲،۵۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، ما فکر می کنیم بدون تغییر قانون مالیات و با توسعه پایه های مالیاتی می توانیم به این رقم برسیم پس درآمدهای نفتی و مالیاتی محقق می شود اما مجلس با ۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به هدفمندی موافقت نخواهد کرد.
جعفر قادری در ادامه نشست خبری خود با اشاره به بررسی اصلاح قانون مالیات های مستقیم در کمیسیون اقتصادی، گفت: نمایندگان تلاش دارند این قانون زودتر اصلاح شود البته این نگاه که نرخ مالیات برای مالیات دهندگان افزایش یابد شاید چندان معقول و منطقی نباشد بلکه ما معتقدیم باید به دنبال کسانی باشیم که فرار مالیاتی دارند. در این راستا اگر مشکل قانونی وجود داشته باشد، اصلاح خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ در ادامه با اشاره به زمان بندی جلسات کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون تلفیق عملا دو هفته زمان داریم که تا دو هفته دیگر هم قابل تمدید است و مجموعا باید بودجه را در چهار هفته بررسی و تصویب کنیم و گزارش آن را به صحن علنی بدهیم.
وی با بیان اینکه گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه ۹۲ حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت به صحن علنی ارائه می شود، خاطرنشان کرد: ما طبق برنامه ریزی انجام شده در هفته اول و دوم، کلیات و مباحث درآمدی و در هفته سوم و چهارم، موضوعات هزینه ای را بررسی خواهیم کرد و یکی دو روز هم برای رفع ایراد و اشکالات زمان می گذاریم تا ان شاءالله لایحه بودجه در روز پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت تکثیر شود و شنبه ۱۴ اردیبهشت در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا روز یکشنبه در صحن علنی مجلس مطرح شود.
قادری ادامه داد: در سال های گذشته چندین جلسه یا دو روز کامل به شنیدن توضیحات وزیر اقتصاد، معاونت برنامه ریزی، وزیر نفت، رییس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت اختصاص می یافت. جمع بندی ما این بود که امسال روال را تغییر دهیم و فرصت بیشتری را برای طرح پیشنهادات نمایندگان بگذاریم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ با اشاره به ارائه توضیحات وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و معاون بودجه معاونت برنامه ریزی رییس جمهور در جلسه روز گذشته (دوشنبه) کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: به محض ورود به کلیات نمایندگان اعتراض کردند که اطلاعات ما از کلیات بودجه کامل نیست و لازم است وزیر نفت، صنعت و مسئولین هدفمندی یارانه ها و همچنین مسئولین امنیتی اطلاعاتی راجع به تحریم ها بدهند تا در فضایی واقعی تر تصمیم اتخاذ شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: البته این موضوع هم مطرح شد که بعد از ورود به هر بخش، توضیحات لازم را از مسئولان بگیریم اما دوستان نماینده گفتند که قبل از رای گیری برای کلیات نیازی به برخی اطلاعات وجود دارد لذا کمیسیون تلفیق دیروز تصمیم گرفت که جلسه را ادامه ندهد و ادامه جلسه به امروز موکول شد تا از وزرای صنعت، نفت و مسئولان سازمان خصوصی سازی، آقای فرزین و مسئولان مربوط به تحریم ها توضیحاتی خواسته شود تا ان شاءالله فردا رسما وارد کلیات شویم، البته اگر نیاز باشد شاید امشب جلسه تلفیق تمدید شود یا اینکه جلسه فردا ادامه یابد و در مورد کلیات تعیین تکلیف شود.
قادری خاطرنشان کرد: ایراد اعضا در جلسه روز گذشته این بود که آقای حسینی، وزیر اقتصاد، گزارش مکتوب ارائه نکردند و گزارش آقای بهمنی هم به روز نبود. این جزئی از آیین نامه است که مسئولان مستندات را در اختیار نمایندگان قرار دهند لذا ما در جلسات بعد پیگیر خواهیم بود که اطلاعات کاملی در اختیار نمایندگان گذاشته شود.
وی همچنین گفت: به نظر می رسد با این تعداد مدعو جلسه امروز کمیسیون تلفیق، شاید چهار ساعت جلسه امروز به استماع سخنان وزرای نفت، صنعت و مسئولان مربوط به واگذاری ها و هدفمندی اختصاص یابد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ در پایان درباره احتمال حضور جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۲ نیز تصریح کرد: البته ما معتقدیم آقای جلیلی خیلی نمی تواند به ما کمک کند زیرا همه می دانیم که روند مذاکرات حتی برای ایشان هم قابل پیش بینی نیست و ان شاءالله اگر گشایشی شود در قالب اصلاح و متمم می توان بودجه را تغییر داد.