پروفسور "براین کپلن" استاد اقتصاد دانشگاه جرج میسون به بررسی تأثیر افزایش مالیات بر درآمد بر وضعیت رفاهی مردم پرداخت و گفت: اول باید ببینیم که این افزایش با چه چیزی مقایسه می‌شود. اگر ما افزایش مالیات بر درآمد را با افزایش تعرفه گمرکی مقایسه کنیم می‌توان گفت که تأثیرات منفی کمتری به وضعیت رفاه وارد می‌کند.

وی افزود، اما اگر دولت نتواند کنترل حجم پول را به دست گیرد و پول بیشتری در دست مردم قرار گیرد باید منتظر عکس‌العمل‌های منفی آن باشد. ازجمله‌ی این اثرات می‌توان به تشویق و تحریک مردم به کار بیشتر و پس‌انداز بیشتر اشاره کرد که درنتیجه آن دولت از یک منبع مالی برای هزینه‌های مصرفی خودش بی‌بهره خواهد شد و درنتیجه می‌توان تبعات منفی دیگری را به دنبال آن شاهد بود.

وی همچنین به نقش اقتصاد در افزایش برابری پرداخت و تأکید کرد: اقتصاد در صورت حرکت در مسیر درست می‌تواند به افزایش برابری عمومی در جامعه اقدام کند. یکی از ابزارهای اقتصاد ایجاد شغل است. البته نباید فراموش کرد که این مشاغل بهترین شغل‌های موردنظر نیستند و حتی می‌توان آن‌ها را با درآمد حداقلی عنوان کرد.

کپلن پیوستن کشورهایی مانند ایران را به سازمان تجارت جهانی نوعی توسعه عنوان کرد و گفت: این همراهی با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی می‌تواند وضع موجود را برای این کشورها بهبود بخشد. اگرچه تجارت بین‌المللی برای توسعه و رونق کشورهای درحال‌توسعه بسیار مهم است اما نباید از خطرات پیش‌رو نیز چشم بست.