در آغازین روزهای سال ۹۲ نگاهی اقتصادی به وضعیت تعرفه ها در حوزه ICT کشور و تغییرات احتمالی آنها در سال پیش رو انداخته ایم. در سومین بخش از این گزارش، وضعیت فعلی و تغییرات احتمالی تعرفه های تلفن همراه را مورد بررسی قرار داده ایم.

به گزارش فارس، تعرفه های فعلی تلفن همراه در خصوص اپراتور همراه اول در تاریخ ۱۱/۱/۸۳ برای اجرا ابلاغ شده است و به این ترتیب تعرفه های فعلی همراه اول مدت ۹ سال است که ثابت مانده است.

در این مدت نیز علیرغم تلاش های مخابرات برای افزایش تعرفه های تلفن ثابت، این شرکت تلاش چندانی برای افزایش تعرفه های تلفن همراه نکرد. هرچند که این درخواست در صورت ارائه شدن نیز شانسی برای تایید نداشت.

در نتیجه هم اکنون تعرفه های یک دقیقه مکالمه با سیم کارت های همراه اول به شرح زیر است: (برحسب ریال)

*تعرفه های سیم کارت دائمی همراه اول

 

در ساعت غیر پیک مصرف در ساعت پیک مصرف نوع تماس
۳۵۸ ۴۴۷ شهری
۵۳۶ ۷۶۰ بین شهری
۳۵۸ ۴۴۷ تالیا
۶۲۵ ۶۲۵ ایرانسل
۶۲۵ ۶۲۵ رایتل

تعرفه پیامک فارسی برای سیم کارت های دائمی همراه اول ۸۹ ریال به ازای هر صفحه و تعرفه پیامک انگلیسی ۲۲۲ ریال به ازای هر صفحه است.

*تعرفه های سیم کارت اعتباری همراه اول

 

در ساعت غیر پیک مصرف در ساعت پیک مصرف نوع تماس
۵۳۷ ۶۷۱ استانی
۸۰۴ ۱۱۴۰ بین استانی
۵۳۷ ۶۷۱ تالیا
۹۳۷ ۹۳۷ ایرانسل
۹۳۷ ۹۳۷ رایتل

تعرفه پیامک فارسی برای سیم کارت های دائمی همراه اول ۱۰۶ ریال به ازای هر صفحه و تعرفه پیامک انگلیسی ۲۶۴ ریال به ازای هر صفحه است.

*تعرفه های همراه اول  در سال ۹۲

شواهد حاکی از این است که تعرفه های همراه اول در سال ۹۲ تغییراتی را پیش رو نخواهد داشت. همچنان که معاون شرکت مخابرات ایران در خصوص ارائه پیشنهاد برای تغییر تعرفه های تلفن ثابت به  شورای رقابت یادآور شد: همانند مذاکرات و پیشنهاد سال ۹۰ این پیشنهاد تنها در خصوص تعرفه های تلفن ثابت است و تعرفه های تلفن همراه را شامل نمی شود. بنابراین برای سال ۹۲ تغییراتی در تعرفه های همراه اول پیش بینی نمی شود.

*تعرفه های ایرانسل

تعرفه های اپراتور ایرانسل در تاریخ ۲۲/۷/۱۳۸۵ برای اجرا به این اپراتور ابلاغ شده است.

تعرفه های یک دقیقه مکالمه با سیم کارت های اپراتور دوم تلفن همراه نیز به شرح زیر است: (برحسب ریال)

 

نوع سرویس سیم کارت دائمی سیم کارت اعتباری
تماس داخل شبکه ۴۹۹ ۶۲۰
تماس خارج شبکه ۶۲۵ ۸۵۲
پیامک فارسی ۱۰۰ ۱۰۰
پیامک انگلیسی   ۱۶۰ (۹ شب به بعد ۱۲۸ ریال) ۱۶۰

*تعرفه های ایرانسل در سال ۹۲

برای تعرفه های ایرانسل نیز مانند تعرفه های همراه اول در سال ۹۲ تغییری پیش بینی نمی شود. همچنان که مدیرعامل ایرانسل نیز طی چند سال گذشته همواره یادآور شده که برنامه ای برای افزایش تعرفه ها ندارند.

همچنان که وی در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران متذکر شد: علیرغم اینکه برنامه های جاری اقتصادی کشور هزینه های ما را به شدت بالا برده؛ از جمله افزایش تعرفه برق، اما برنامه ای برای افزایش تعرفه نداریم.

*تعرفه های رایتل

تعرفه های اپراتور سوم تلفن همراه در تاریخ ۲۱/۳/۱۳۹۱ برای اجرا به این اپراتور ابلاغ شده است.

تعرفه های یک دقیقه مکالمه با سیم کارت های رایتل نیز به شرح زیر است: (برحسب ریال)

 

نوع سیم کارت تماس صوتی درون شبکه تماس صوتی خارج شبکه تماس تصویری پیامک فارسی پیامک انگلیسی اینترنت ۳G
دائمی ۵۵۵ ۶۲۵ ۱,۴۹۵ ۸۹ ۲۲۰ ۰.۵ ریال در کیلوبایت
اعتباری ۶۹۵ ۸۹۵ ۱,۹۹۵ ۸۹ ۲۲۰ ۰.۵ ریال در کیلوبایت

 

*تعرفه های رایتل در سال ۹۲

با توجه به عمر کوتاه تعرفه های رایتل به نظر نمی رسد حتی مسئولان این اپراتور نیز پیشنهادی برای افزایش تعرفه ها داشته باشند. زیرا در ابتدای تعیین تعرفه ها برای این اپراتور با توجه به گرانی تعرفه هایش  نسبت به دو اپراتور دیگر، در نگاه نخست تعرفه های تعیین شده بالا به نظر می رسید.

علاوه بر این همراه اول با ۹ سال ثبات در تعرفه و ایرانسل با ۷ سال ثابت بودن  تعرفه ها شانس چندانی برای افزایش تعرفه ها ندارند، چه برسد به اپراتوری که سال پیش تعرفه گرفته است. از این تغییر تعرفه های رایتل در سال ۹۲ بسیار بعید است.

*پیش بینی سال آرام برای تعرفه های تلفن همراه

مرجع تصویب تعرفه های تلفن همراه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و اپراتورها درخواست های تعرفه ای خود را باید به این مرجع ارسال کنند.

برای سال ۹۲، در مجموع  شواهد حاکی از این است که امسال سال آرامی برای تعرفه ها در بخش تلفن همراه باشد.