به گزارش پارس علیرضا ضیغمی در گفت وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با اعلام این که ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اعتبار ۳.۱ میلیارد یورو در حال انجام است گفت: تاکنون تمام تجهیزات مورد نیاز این پروژه سفارش داده شده است که بخشی از آنها در حال ساخت و بخشی دیگر نیز وارد سایت شده است.

وی با اشاره به این که خوراک مورد نیاز بزرگ ترین پالایشگاه نفتی کشور میعانات ترش میدان گازی پارس جنوبی است، گفت: ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶۰ هزار بشکه در روز است که در صورت تکمیل این پروژه روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالای ۹۵ و با استاندارد یورو۵ و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو۵ تولید خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به مشکلات مالی پروژه ساخت بزرگ ترین پالایشگاه کشور گفت: سال گذشته حدود یک میلیارد دلار با موافقت رییس جمهوری و ابلاغ وزیر نفت به این پروژه تزریق شد.

ضیغمی ادامه داد: وزارت نفت هم ۴۰۰ میلیون یورو در گذشته به این طرح اختصاص داد. همچنین ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار از فاینانس بانک ملت به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص یافته که تاکنون ۳۰۰ میلیون یوروی آن جذب شده است.

وی با اظهار این که قرار است ۳۹۰ میلیون یوروی دیگر نیز از صندوق توسعه ملی به طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تزریق شود، گفت: البته تاکنون این مبلغ جذب نشده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که بخش دولتی تنها می تواند ۳۰ درصد سرمایه مورد نیاز طرح های صنعت نفت را تامین کند، گفت: باقی هزینه های این نوع طرح ها باید از طریق وام و فاینانس تامین شود.

به گفته ی ضیغمی بخش دولتی تقریبا ۳۰ درصد سهم سرمایه گذاری خود در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تامین کرده است.