به گزارش پارس محمد واعظ در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس « توانا» با اشاره به الزامات تک نرخی کردن ارز در اقتصاد، اظهار داشت: سیاست تک نرخی شدن ارز به چند عامل بستگی دارد که اولین مولفه آن وجود نظام جامع تامین اجتماعی است.

وی افزود: این نظام تامین اجتماعی به جای اینکه از اقشار مختلف جامعه از طریق قیمت گذاری چندگانه ارز حمایت کند، با سازوکارهای خاص خود نیازهای ضروری افراد را پوشش خواهد داد.

به گفته وی، ارز فارغ از ضروری بودن مورد تقاضا باید تحت سامانه واحدی نرخ ارز قیمت گذاری شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد ضرورت وجود نظام جامع تامین اجتماعی، گفت: این نظام می تواند از طریق ابزارهای کمک دهنده به افراد تحت پوشش خود قدرت خرید اقشار کم درآمد را برای تامین نیازهای ضروری حفظ کند.

وی، مولفه دوم را ثبات نسبی اقتصادی دانست و گفت: ثبات نسبی به این معناست که متغیر قیمتی پر نوسان و صعودی نباشد و سایر شاخص های مرتبط با آن در چنین شرایطی قرار داشته باشند.

این کارشناس ارزی تصریح کرد: در صورت وجود ثبات نسبی ریسک تک نرخی شدن ارز کاهش خواهد یافت؛ در واقع برای تک نرخی کردن ارز تورم نباید در سطح بالایی قرار داشته باشد.

واعظ با اشاره به سومین الزام برای اجرای طرح تک نرخی کردن ارز گفت: بخش دولتی باید قادر به تشخیص اولویت بندی در تخصیص ارز باشد به عبارت دیگر به دلیل اینکه در نظام چند نرخی تخصیص با چند نرخ انجام می شود، در نظام تک نرخی باید الگوی کارآمدی بتواند نرخ ارز واحد را برای نیازهای مختلف با رعایت اولویت ها تخصیص دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منابع مناسب ارزی جزو این الزامات قرار دارد، اظهارداشت: منابع ارز در چارچوب شرایط ثبات نسبی اقتصادی قرار می گیرد و به تنهایی نمی تواند به عنوان یک الزام مجزا آن را در نظر گرفت.

این اقتصاددان ادامه داد: وقتی درآمدهای ارزی پایین باشد خودبه خود شرایط ثبات برقرار نمی شود و به همین دلیل نمی توان ارز را در آن شرایط تک نرخی کرد.