محمدکشتی آرای درباره فروش طلا در فضای مجازی و تخلفاتی که بعضا در این زمینه گزارش شده است، توضیح داد: مواردی را شاهد بودیم که افرادی از طریق فضای مجازی اقدام به خرید مصنوعات طلا کردند که البته به دلیل تقلبی بودن و از طرفی نداشتن اطلاعات مورد نیاز از واحد فروش در فاکتورها نتوانستیم متخلفان را ردیابی و شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه بیشتر زیورآلاتی که از این طریق خریداری می شوند معمولا کمتر از 10میلیون تومان قیمت دارند، گفت: به خریداران توصیه و تاکید می‌شود که در زمان خرید طلا به واحدهای مجوز دار مراجعه کنند و تحقیقات لازم را از مراکز خرید مجازی نیز انجام دهند.

اما علیرغم اینکه واردات مصنوعات طلا به کشور ممنوع است شاهد عرضه و فروش انواع طلاهای هندی و ایتالیایی در بازار هستیم که مشتریان خاص خود را نیز دارد که به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، 15 تا 22 درصد مصنوعات طلا در بازار قاچاق هستند و این در حالی است که آمارهای غیر رسمی حکایت از قاچاق بودن بیش از نیمی از مصنوعات طلای موجود در بازار را دارد.

کشتی آرای اظهار کرد: البته برخی مصنوعاتی که به عنوان طلای خارجی معرفی می‌شوند در اصل تولید داخلی بوده و برای جلب مشتریان از عنوان "خارجی" برای آنها استفاده می‌شود.