به گزارش پارس ابوالفضل صومعلو در گفتگو با مهر در پاسخ به پرسش مهر درباره مشکلات مسکن مهر از ابتدای پروژه تاکنون، اظهار داشت: مسکن مهر یکسری مشکلات داشت زیرا سه مورد منبع مالی برای مسکن مهر در نظرگرفته شد که منبع اول منابع بانکی بود که به اعتقاد من، بانک ها تاکنون خوب همکاری کردند، دوم آورده متقاضیان و سوم منابع مالی دولت به عنوان یارانه بخش مسکن بود.

وی افزود: با توجه به حضور بیشتری که بنده در وزارتخانه داشتم شاهد بودم که دولت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان یارانه به وزارت نیرو پرداخت کرده است همچنین یارانه دولت بابت آماده سازی و دیگر هزینه هایی که در موافقت نامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی آورده شده بود بطور کامل پرداخت شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۸ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان رقم بسیار بالایی است که بصورت وام بافت فرسوده و روستایی پرداخت شده است، بیان کرد: حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از این رقم، مربوط به وام مسکن شهری است که دولت با سود ۴ درصد پرداخت کرده است در حالیکه ارزش ریالی این رقم با توجه به نرخ سود بانک ها بیش از این ها است.

صومعلو تصریح کرد: بنده معتقدم در ابتدا تعاونی های کم کار مشکل عمده ما بودند که با حضور وزیر راه و شهرسازی در وزارتخانه این مشکل حل شد زیرا آنها توان پیشبرد کار را نداشتند بنابراین انبوه سازان به عنوان بازیگران حرفه ای و متخصص وارد اینکار شدند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد را ساختند.

وی افزود: در هرکجایی که انبوه سازان وارد شدند کار را جمع کردند اما بخش هایی که مربوط به تعاونی های مسکن مهر بوده پیشرفت کار به توان تعاونی و اطلاعات مدیران بستگی داشته است.

معاون ساختمان و مسکن وزارت راه وشهرسازی درخصوص کندی پیشرفت در تامین زیرساخت های مسکن مهر، گفت: در تامین خدمات زیرساختی هم به نسبت سال های قبل همکاری وزارت نیرو خوب بوده است اما به دلیل اینکه حجم کار ما زیاد است و در برخی از شهرها نیاز به تصفیه خانه بود وزارت نیرو از برنامه عقب افتاد اما در مناطقی که نیاز به خطوط انتقال آب، برق و انشعابات بوده عملکرد بهتری داشته است.

صومعلو با اشاره به جلسات مشترک میان وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: وزیر نیرو و وزیر راه و شهرسازی جلسات مختلفی برگزار کرده اند و من به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی و مهندس شمسایی به عنوان نماینده وزارت نیرو در هفته جلسات مختلفی می گذاریم تا این مشکلات برطرف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اغلب مخالفان مسکن مهر بر این امر تاکید داشتند که جانمایی مسکن مهر مناسب نبوده است، بیان کرد: قوانین شهرسازی اجازه بارگذاری در حد کلان را به کلانشهرها نمی داد بنابراین از حدود ۲۲ سال قبل سرریز جمعیت تهران برای شهر پرند و هشتگرد و پردیس در نظرگرفته شده بود ضمن آنکه در ۸ کلانشهر دیگر کشور هم پیش بینی شهرهای جدید شده بود بنابراین ما دخالتی در احداث این شهرها نداشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مطالعات و نیازسنجی در سال ۸۵ هم انجام شده بود که نشان می داد با توجه به نیاز انباشته سال های گذشته ما سالانه به ۱.۵ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که باید در ابتدا نیازهای انباشه برطرف شود و پس از آن به نیاز سال های آینده برسیم.

صومعلو در خصوص اینکه توصیه شما اینست که دولت بعدی مسکن مهر را به همین شیوه اد امه دهد، گفت: ما فعلا تا شهریور ساخت مسکن مهر را ادامه می دهیم و وزیر هم به شدت پیگیر این موضوع است و تاکنون یک میلیون و ۸۵۱ هزار واحد از ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار واحد از مرحله اسکلت گذشته است و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم که ۸۰ درصد از کل ساخت و ساز است در مرحله سفت کاری قرار دارد.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار دارند که ۵۱ درصد از ساخت و ساز است ضمن آنکه پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در اسکلت در فاصله زمانی ۶ ماهه به اتمام می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: از ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار واحد، ۲۰۰ هزار واحد مربوط به بافت فرسوده و ۹۰۰ هزار واحد نیز خودمالک است و دولت یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را بصورت تفاهمنامه سه جانبه و تعاونی انجام می دهد، برای همین امیدواریم که کارها تاپایان شهریور جمع شود.