هم اکنون تعداد فایل های فروش واحدمسکونی در بنگاه ها به کمتر از یک سوم میزان طبیعی خود، کاهش پیدا کرده است که بخشی از این افت عرضه ناشی از تصمیم مالکان ساختمان های تازه ساز به « نفروختن» با هدف شکاف سازی مصنوعی در بازار است و بخش دیگر به مقاومتی برمی گردد که مشاوران املاک در مقابل قیمت های بالای پیشنهاد شده از سوی فروشنده ها، اعمال می کنند.


در مقابل این وضعیت، ذره ای از تقاضا برای خرید مسکن در بازار کاسته نشده است.


تحلیلگران بازار مسکن برای خاتمه این اوضاع تازه، پیشنهاد تحریم بازار از جانب خریداران را مطرح کرده اند و معتقدند: تجربه موفقی که در یک ماه گذشته در بازار خودرو اتفاق افتاد و خریداران خودرو با خروج از بازار، موفق شدند دلالان و خودروسازان را ادب کنند و قیمت خودرو را تا سطح قابل ملاحظه ای کاهش دهند، باید در بازار مسکن نیز تکرار شود.
با این حال، پیش بینی مشاوران املاک حاکی است: کمبود فایل فروش تا پایان فروردین ادامه دارد و از اردیبهشت ماه روال طبیعی به تدریج حاکم می شود هر چند انتخابات پیش رو نیز تاحدود زیادی بر تحولات این بازار موثر افتاده است.
هم اکنون کاهش بی سابقه حجم فایل های فروش واحدهای مسکونی در بنگاه های مسکن، از اولین روزهای سال جاری، انتظارات متفاوتی را برای سال ۹۲ پیش روی فعالان بازار مسکن قرار داده است.


در حال حاضر حجم فایل های فروش واحدهای مسکونی در بازار ملک، نسبت به مدت مشابه سال های قبل به حدی کاهش یافته که بازار کسب و کار اغلب مشاوران املاک به حالت نیمه تعطیل درآمده است.


براین اساس، مشاوران املاک با تایید افزایش کاذب قیمت مسکن به دلایلی همچون ورود سوداگران به این بازار، تاثیر برخی رویدادهای سیاسی و اقتصادی و همچنین فرصت طلبی تعدادی از مالکان، اعلام کردند: این روزها از فایل کردن واحدهایی که با قیمت های کاذب به بازار عرضه می شود خودداری می کنیم چرا که عملا قیمت ها با قدرت خرید مشتریان هیچ سنخیتی ندارد.
با این وجود مشاوران املاک به مردم توصیه می کنند تا تثبیت کامل قیمت ها و برگشت فروشنده ها به بازار، دست نگه دارند چرا که انتظار کاهش قیمت مسکن در ماه های آتی چندان دور از ذهن نیست، هر چند پیش بینی ثبات قیمت مسکن با خروج از وضعیت رونق قیمت های کاذب، منطقی ترین پیش بینی برای بازار معاملات مسکن در سال جاری است.


ماجرای یک نامه در بازار مسکن
یکی از مشاوران املاک فعال در شهر تهران با تایید کاهش بی سابقه تعداد فایل های فروش مسکن در بنگاه ها، گفت: مهم ترین دلیلی که سال گذشته بازار مسکن را با افزایش ناگهانی قیمت ها به خصوص در سه ماهه آخر سال مواجه کرد مراجعه تعداد قابل توجهی از مراجعان صوری با درخواست های میلیاردی به بنگاه های مسکن بود که اعلام می کردند متقاضی خرید واحدهایی با قیمت به مراتب بیشتر از نرخ عرف منطقه هستند. وی افزود: در ماه های اخیر، برخی سازنده های سودجو که واحدهایشان روی دستشان مانده بود با اجیر کردن افرادی، آنها را به بنگاه ها می فرستادند که به صورت صوری ادعا کنند خواهان املاکی با قیمت های بالاتر از عرف منطقه هستند و درست مشخصات همان ملکی را می دادند که سازنده سودجو تمایل به فروش آن را داشت!


این مشاور املاک خاطرنشان کرد: همین امر منجر شد تا اغتشاشی بی سابقه در قیمت ها در بازار مسکن ایجاد شود.


وی افزود: در این میان اتحادیه املاک با مشاهده این وضعیت، با ارسال نامه ای به مشاوران املاک از آنان درخواست کرد تا قبل از ارائه هر نوع خدمت به مشتریان این چنینی ابتدا از آنان استعلام حساب بانکی بخواهند و موجودی مالی آنان را کنترل کنند تا مطمئن شوند متقاضی خرید، خریدار واقعی است.


این مشاور املاک ادامه داد: به این ترتیب اکثریت قریب به اتفاق چنین مشتریانی پس از درخواست ارائه صورت حساب، متواری شده و دیگر به بنگاه مراجعه نکردند.


قیمت مسکن ته نشین می شود


براساس این گزارش تمام این موارد باعث شد قیمت مسکن به خصوص در ماه های پایانی سال به صورت غیرمتعارف و کاذب افزایش یابد، ضمن اینکه سودجویی و فرصت طلبی برخی مالکان که هر روز منتظر افزایش قیمت ها در روز بعد بودند بسیاری از معاملات صورت گرفته را کنسل کرده و معاملات را به رکود کشانده است.
مشاوران املاک التهابات در بازار مسکن ناشی از شایعه افزایش قیمت ها در نتیجه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه جاری را یکی دیگر از دلایل افزایش کاذب قیمت ها ظرف هفته های اخیر عنوان می کنند و معتقدند: انتظار می رود پس از برگزاری انتخابات قیمت ها در بازار مسکن ته نشین شود و افزایش قیمت کاذبی که ظرف ماه های اخیر به بازار مسکن تحمیل شد به حالت تثبیت بازگردد.


دلالان بازار ملک، به خریداران مسکن توصیه می کنند: بهتر است خریداران تا تثبیت کامل قیمت ها صبر کنند و فعلا خرید نکنند.


یک مشاور املاک در این باره تصریح کرد: هم اکنون اکثر قریب به اتفاق مشاوران املاک از فایل کردن املاکی که مالک با قیمت های کاذب به بازار مسکن عرضه می کند خودداری می کنند و این هم یکی از دلایلی است که این روزها تعداد فایل ها را در بازار مسکن کاهش داده است.


تعیین تکلیف بازار تا آخر فروردین


مشاور املاک دیگری در این باره گفت: نامشخص بودن وضعیت قیمت ها به خاطر نوساناتی که هم اکنون در سایر بخش های اقتصادی وجود دارد بازار مسکن را هم با وضعیت ابهام رو به رو کرده است و همین عامل باعث شده تا خرید و فروشی عملا در بازار مسکن صورت نگیرد.


وی ادامه داد: هم اکنون معدود معاملاتی که در بازار خرید و فروش مسکن صورت می گیرد با قیمت های دو ماه قبل انجام می شود و هنوز تغییری در قیمت ها ایجاد نشده است.
واحد هست، فروشنده نیست!


مشاور املاک دیگری در تشریح علت کاهش فایل های فروش در بازار مسکن پایتخت گفت: هم خریداران و هم فروشندگان تا تثبیت قیمت ها در بازار مسکن دست نگه داشته اند.


وی افزود: هر چند در برخی موارد پیش بینی می شود که رکود تورمی که سال گذشته در معاملات مسکن وجود داشت امسال هم ادامه یابد، اما برخی پیش بینی کاهش قیمت ها به خصوص پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را هم مطرح می کنند.


این مشاور املاک تاکید کرد: قیمت ها در بازار مسکن نسبت به دو ماهه آخر سال گذشته تغییر فاحشی نداشته است اما در حال حاضر خریدار و فروشنده ای تا تثبیت قیمت ها، در بازار وجود ندارد.
ثبات، منطقی ترین انتظار


مشاور املاک دیگری که در محدوده غرب تهران فعالیت می کند منطقی ترین انتظار برای بازار مسکن سال ۹۲ را ثبات قیمتی عنوان کرده و گفت: هم اکنون خریداران به دنبال فرصتی برای کاهش قیمت ها و فروشندگان منتظر فرصتی برای افزایش قیمت ها در بازار مسکن هستند.


رستگار ادامه داد: بازار مسکن در حال حاضر دستخوش نوسان قیمتی است و فروشندگان هر هفته، فروش ملک خود را به هفته های بعدی موکول می کنند.


وی تصریح کرد: هنوز افزایش کاذب قیمت مسکن که در سه ماهه آخر سال گذشته ایجاد شد در بازار معاملات به چشم می خورد اما انتظار ثبات قیمت ها از روزهای پایانی فروردین ماه وجود دارد.


آینده بازار در دست دولت


مشاور املاک دیگری که معتقد است تثبیت قیمت ها در بازار مسکن سال ۹۲ تا اواخر خرداد ماه به طول می انجامد گفت: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که نمی توان پیش بینی نسبتا دقیق از وضعیت معاملات مسکن در ماه های آینده ارائه کرد.


وی ادامه داد: اینکه مسکن در سال جاری به کدام سمت و سو هدایت شود بستگی به تصمیم دولت دارد این در حالی است که با گذشت ۲۰ روز از آغاز سال جدید، افزایش کاذب قیمت مسکن که سه ماه آخر سال گذشته ایجاد شد، هنوز به چشم می خورد.