به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، در جایی که تقاضای چندانی متوجه بازار ارز نبوده و قیمت آن از اوج قیمت ثبت شده بر تابلوها، بازگشته است، باید نتیجه گرفت که باید به بازار فرصت داد تا طی روزهای آینده ازاین فشار مقطعی بیرون آید. این شرایط در حالی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که در واکاوی روند مذاکرات آلماتی ۲ اهتمام بیشتر طرفین برای چانه زنی های بیشتر و اختصاص زمان بیشتر را به عنوان دو فاکتور مهم که می توان از آنها به یک روند مثبت در فضای به ظاهر مبهم تعبیر کرد، توجه ویژه شود. بازار عجولانه تعبیری منفی از نتایج مذاکرات داشته اما با توجه به آنچه گفته شد باید منتظر پیگیری ابعاد تازه تری از مذاکرات از سوی غربی ها باشیم. ازاین رو بازار نیز نقدینگی زیادی در این روزها به خود نمی گیرد. در واقع گام های پراحتیاط تر برای سرمایه گذاری در بازار ارز مد نظر است. با گذشت تقریبا بیش از ۲۴ ساعت از پایان مذاکرات مخالفان جدی این سلسله نشست ها در منطقه هنوز سخن چندانی در بی نتیجه بودن این دوره بر زبان نرانده اند. ازاین رو می توان این امیدواری را داشت که آثار مثبت حداقلی آن نیز به مرور پدیدار شده و بازار داخلی را به مسیر آرامش دوباره بازگرداند.

در این میان البته وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ترکیه تاکید کرد که باب مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران هنوز باز است اما این یک فرآیند بی پایان نیست. این اتفاق البته اظهار نظرهای متداولی است که برای اعمال فشار بیشتر مطرح می شود که البته تمایل به حل دیپلماتیک این مساله را نمی تواند کم رنگ کند.

همچنین در تازه ترین اظهار نظر یک مقام داخلی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنها گفته اند که در این رابطه فکر می کنند. قرار است دور بعد مذاکرات نیز ظرف مدت کوتاهی توسط خانم اشتون در تماس تلفنی با دکتر جلیلی مشخص شود. در این تماس خانم اشتون نتیجه تصمیم آنها را اعلام می کند و زمان و مکان مذاکرات نیز مشخص می شود. این موضوع نشان می دهد که آنها امیدوارند به نقطه روشنی برسند. در واکنش به این اظهارنظرها، قیمت انواع ارز و سکه در بازار داخلی مرتبا نوسان داشت.

روند نوسانی قیمت های داخلی

روز گذشته (یکشنبه) در این راستا قیمت دلار که تا ۳۶۴۰ تومان بر تابلوها نقش بسته بود تا بعدازظهر ساعت ۱۵ تقریبا ۴۰ تومان ارزان تر شد. فاصله قیمت خرید و فروش آن تقریبا ۶۰ تومان بود که انتظار برای کاهش بیشتر قیمت فروش را نیز در پی داشت. در اوج قیمت ها نرخ یورو در بازار داخلی نیز تا ۴۷۳۰ تومان بالارفت که البته قدری تعدیل شد. در این میان قیمت درهم امارات به ۹۸۵ تومان رسید. قیمت لیر ترکیه بنا به برخی مناسبات فصلی در این فضا تا ۲۰۲۰ تومان افزایش یافت.

در بازار سکه و طلا نیز برخی قیمت ها با افزایش مواجه شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی دیروزابتدا با ۴۰ هزار تومان افزایش تا ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان افزایش یافت؛ اما در ادامه بازار تا بعد از ظهر ۲۰ هزار تومان ازاین سطح افت کرد.

نیم سکه نیز که تا ۷۵۰ هزار تومان بالارفته بود در ادامه تا ۷۴۰ هزار تومان نیز افت کرد. ربع سکه نیز که ۴۶۰ هزار تومان نیز اعلام شده بود به ۴۴۵ هزار تومان بازگشت.

در بازار طلا قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار بین ۱۳۳ تا ۱۴۰ هزار تومان در نوسان بود که تا ساعت ۱۵ به ۱۳۹ هزار تومان رسید. گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به روز شنبه تقریبا بیش از ۴۰۰۰ تومان افزایش ثبت کرد. این افزایش ها که همچنان سوار بر موج تلاطم قیمت دلار تغییر می کنند، روز گذشته نیز به این روند ادامه دادند.

طلا در بازارهای جهانی ثابت بود

این در حالی است که روز گذشته در تعطیلی آخر هفته، قیمت جهانی طلا بر روی نرخ ۱۵۸۲ دلار بسته مانده بود. بر اساس برخی نظر سنجی ها انتظار می رود که قیمت طلا قدری افزایشی باشد. گزارش اشتغال به کار در ماه مارس در آمریکا چندان مطلوب نبود و ازاین رو انتظار برای می رود که برخی مباحث ماه های گذشته مبنی بر لزوم به راه افتادن دور تازه تسهیل مقداری توسط فدرال رزرو مجددا بر روی میز بازگردد. جلسات کمیته بازار باز دوباره بر گزار می شود و این نکته باردیگر در آستانه اعلام و انتشار برخی از آمارهای اقتصادی آمریکا در راستای تحت فشار قرار دادن قیمت طلا رسانه ای خواهد شد.

دیروز قیمت طلا در سطح ۱۵۸۲ دلار در روز تعطیلی پایان هفته کاری ۱۵۸۲ دلار مانده بود.

ثبات بهای ارزها در مرکز مبادلات

دیروز همزمان با تعطیلی بازارهای ارزی جهان قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز ثابت ماند. نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی برای روز یکشنبه اعلام شد که بر این اساس نرخ تمامی ارز ها نسبت به روز قبل ازآن تغییری نداشت. نرخ هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی ۲۴ هزار و ۵۹۵ ریال و هر یورو نیز۳۱ هزار و ۹۵۰ ریال اعلام شده است. نرخ هر پوند انگلیس نیز دیروز ۳۷ هزار و ۷۲۳ ریال بود.

همچنین روز گذشته هر فرانک سوئیس ۲۶ هزار و ۳۱۰ ریال، کرون سوئد سه هزار و ۸۱۲ ریال، روپیه هند ۴۴۹ ریال، درهم امارات متحده عربی شش هزارو ۶۹۶ ریال و یکصد ین ژاپن ۲۵ هزار و ۲۰۰ ریال نرخ گذاری شده بود.

نرخ هر لیر ترکیه نیز در این مرکز ۱۳ هزار و ۷۱۳ ریال، روبل روسیه ۷۸۱، ریال قطر ۶ هزار و ۷۳۷ ریال، یوآن چین سه هزار و ۹۶۶ ریال و یک هزار وون کره جنوبی ۲۲ هزار ریال اعلام شد

.

پرداخت یارانه به جای ارز دولتی

دیروز در بازار خبر حذف ارز مرجع و مبادله ای که در رسانه ها منتشر شده بود نیز توجه بازار را به خود جلب کرد. این سخنان که ابهاماتی را به همراه داشت نیز خود در هیاهوی نوسان قیمت ها سوال برانگیز بود. این اظهار نظر که از سوی یک مقام دولتی رسمی بیان شده البته موید این مطلب بوده که در نظر است از این پس به جای پرداخت ارز مرجع برای واردات کالاهای اولویت اول و دوم که بعضا موجب رانت خواری شده، یارانه مناسب دولتی اختصاص می یابد. رحیم ممبینی در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۲ حداقل در جاهایی که دولت حضور دارد، برنامه این است که یک نرخ داشته باشیم و نرخ هایی با عنوان مرجع و مرکز مبادلات وجود نداشته باشد. ممبینی با تاکید بر اینکه یارانه ها با ساز و کار مشخصی به این کالاها اختصاص داده می شود، ادامه داد: با این روش دسترسی مردم به این کالاها مناسب تر می شود، زیرا در شرایطی که به برخی کالاها ارز مرجع اختصاص داده می شود آن کالاها با ارز به نرخ آزاد به دست مردم می رسد و عده خاصی از رانت بهره می برند. این البته در حالی است که برخی از فعالان بازار زمزمه های ایجاد شده در این زمینه را به نوعی پیش خبری برای برداشته شدن رسمی ارز مرجع می دانند. در ماه های گذشته نیز مسوولان اقتصادی دولت با توجه بیشتر به رفع احتیاجات اولویت های مختلف کالایی با دلار مرکز مبادلات، ارز مرجع را تلویحا ارزی اسمی می دانستند که تنها برای تخصیص به برخی کالاهای ضروری و مورد استفاده قرار می گیرد. در عین حال سال گذشته پس از ماه مبارک رمضان واردات برخی کالاهای ضروری از جمله گوشت قرمز نیز با ارز مرجع حذف شده بود.

نرخ مرجع فعلا می ماند

گروه بازار پول-روز گذشته و پس از اتمام مذاکرات ایران و غرب روند بازار نیز پر نوسان و با فاصله زیاد میان خرید و فروش کار خود را آغاز کرد. قیمت خرید و فروش در ساعت آغازین فاصله قابل توجهی داشت که حاکی از انتظار کاهش قیمت بود، اما در مجموع روند نسبت به اولین روز ابتدای هفته افزایشی بود. در کنار مباحث مربوط به مسائل سیاست خارجی احتمال حذف ارز مرجع در سال جاری نیز موضوعی بود که بازار را درگیر صحت و سقم آن کرده بود. خبر حذف ارز مرجع را معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی منتشر کرده است. او این خبر را به استناد یکی از مواد برنامه پنجم و لایحه بودجه سال جاری داده است. این در حالی است که پیش از اختلال در نظام یکسان سازی نرخ ارز نیز نرخ مرجع وجود داشته است و حتی در کنار این نرخ، نرخ صرافی های مجاز و بازار فرعی هم فعال بوده است؛ بنابراین به استناد این ماده نمی توان نرخ ارز مرجع را حذف کرد. به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر آنچه دغدغه نظام ارزی کشور است جلوگیری از نوسان و ثبات قیمت در بازار به جای تکیه بر قیمت ها است. به همین دلیل بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نظام ارزی کشور اقدام به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کرده است. این مرکز در حال حاضر از ۷۲۰۰ قلم کالای مجاز به کشور بخش عمده ای را پوشش می دهد. نرخ مرجع نیز برای برخی کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. هر چند که پس از راه اندازی مرکز مبادلات به تدریج از واردات کالا با ارز مرجع کاسته شده است. در آخرین تصمیم برنج نیز مشمول دریافت ارز مبادله ای شد؛ بنابراین به نظر می رسد هدف اصلی سیاستگذار انتقال آرام پوشش کالا ها از ارز مرجع به نرخ مبادله ای است. بر این اساس به نظر نمی رسد حذف زود هنگام ارز مرجع با قیمت ۱۲۲۶ تومانی در دستور کار باشد. بازار ارز کشور در یک دوران گذار قرار دارد و باید پس از تثبیت شرایط وارد مرحله یکسان سازی نرخ ارز شد. در لایحه بودجه سال۹۲ نیز تصمیم هایی در خصوص تقویت سمت عرضه اتخاذ شده است تا عمده تقاضا به سوی مرکز مبادله رود. از شواهد نیز چنین بر می آید که نرخ مبادله ای در ادامه به عنوان نرخ متعادل کننده بازار در دستور کار سیاست گذاران باشد.