به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد نهاوندیان امروز  در نشست خبری پس از سی امین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با اشاره به نامگذاری سال جدید اظهار داشت: بخش خصوصی باید سهم خود را در این حماسه سازی به خوبی ایفا کند و شورای گفتگو هم باید بسترسازی لازم را در این حماسه آفرینی فراهم کند.

* تورم نقطه به نقطه  ۴۰ در صد است

نهاوندیان گفت: با توجه به اینکه درآمد حاصل از فاز اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده و یارانه مصرفی ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است، می توان این گونه نتیجه گرفت که فاز اول نتوانسته است هزینه های خود را تأمین کند و از هزینه های دیگری استفاده کرده است، لذا شورای گفت وگو به این نتیجه رسیده است که در شرایط فعلی اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها مساعد نیست، چرا که در زمان اجرای فاز اول نرخ تورم کمتر از ۱۵ درصد بود، اما امروز نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد است و تورم نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد است، لذا به نظر می رسد طرح اصلاح قیمت ها باید در شرایط ثبات اقتصاد کلان اتفاق بیافتد.

رئیس اتاق ایران  افزود: اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها باید زمانی صورت گیرد که رویکرد مصرف گرایی به تولیدگرایی تغییر کند.

* بانکها به تعهدات ارزی عمل نمی کنند

وی با اشاره به ضرورت اجرای مصوبه ارزی که در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید، گفت: گزارش هایی مبنی بر عدم اجرای دقیق و جامع این مصوبه از سوی تعدادی از بانک ها ارائه شده است. در این جلسه از بانک مرکزی درخواست شد که نظارت های جدی تری بر اجرای سریع و دقیق این مصوبه داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی از واردکنندگان کالای خود را ترخیص کرده و در بازار فروخته اند، اما هنوز بانک نتوانسته است ارز مورد نیاز آنها را تأمین کند و یا محموله ای در گمرک وجود دارد که به لحاظ فسادپذیر بودن واردکننده مشکلاتی در پرداخت ارز دارد، از جمله مواردی است که بانکها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند.

دبیر شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه قرار است جلسه ای با بانکها برای رسیدگی به این کاستی ها برگزار شود، تا مشخص شود که این موضوع مربوط به بانک هاست یا مربوط به تعهدات بانک مرکزی است، گفت: اگر قرار است در سال حماسه اقتصادی جهش اقتصادی داشته باشیم، باید موانع موجود در مسیر بانکها برداشته شود.

* از ظرفیت  صندوق توسعه ملی استفاده نشد

نهاوندیان با بیان اینکه  سال گذشته از ظرفیت و منابع صندوق توسعه ملی استفاده نشد،   گفت: به دلیل مقررات موجود و لزوم ارائه وثیقه از سوی متقاضی به این صندوق، جهت استفاده از منابع آن، مشتریان به دلیل معوقات بانکی و بدهی های گذشته وثیقه جدیدی به منظور ارائه به صندوق ندارند و به همین دلیل نمی توانند از این ظرفیت بهره بگیرند لذا  باید از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای حمایت از تولید ملی استفاده شود

* حمایت از تولید ملی در بودجه ۹۲ لحاظ شود

نهاوندیان با اشاره به بودجه ۹۲ اظهار داشت: با توجه به تأکیدات مجلس حمایت از تولید ملی باید مورد  توجه بودجه سال ۹۲ قرار گیرد و در سال ۹۲ نیز شورای گفت وگو از ظرفیت هایی که دارد برای رفع موانع تولید ملی به طور جدی استفاده کند.

وی با اشاره به قانون ساماندهی وظایف وزارت کشاورزی گفت: این قانون سه ماه است، ابلاغ شده اما هنوز دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی آن تدوین نشده و ابهاماتی بین دو وزارتخانه صنعت و جهاد وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس جلسه ای که در هفته دوم فروردین ماه با  قوه قضاییه داشتیم قرار شده است، تا شورای گفت وگو گزارش عملکرد سال ۹۱ در راستای حمایت از تولید ملی را تهیه کند.

نهاوندیان با بیان اینکه چگونه اجرای فاز دوم هدفمندی یکی دیگر از دستورات جلسه امروز بود گفت: در جلسه گذشته مرکز پژوهش های مجلس گزارشی ارائه داد و قرار بود آقای  فرزین هم گزارشی ارائه کند که به این جلسه نرسید و همچنین نماینده ای را هم معرفی نکردند.

وی افزود: وزارت صنعت گزارشی در زمینه اجرای فاز دوم داده است که نکات ارائه شده در این گزارش که بر اساس آثار افزایش قیمت حامل های انرژی و شاخص قیمت تولید است، مربوط به سال ۹۰ می باشد و  چالش های سال ۹۱ در آن لحاظ نشده است.