به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، امادیروز در پی اعلام گزارش بازار کار آمریکا که نشان دهنده افزایش تعداد کارجویان این کشور بود، قیمت طلا با افزایش مواجه شد. به گفته برخی تحلیلگران، افزایش تنش ها در مورد کره شمالی و افزایش سیاست های انبساطی بانک مرکزی ژاپن، احتمالا باعث تداوم این خیزش قیمت در روزهای آینده نیز خواهد شد. از دیگر سو کارشناسان بازار در انتظار انتشار گزارش نرخ تورم و صادرات کشور چین هستند؛ این در حالی است که اکثر این کارشناسان، بهبود وضعیت اقتصادی آسیا و چین را پیش بینی می کنند.
از سوی دیگر فعالان بازارها در انتظار انتشار نتایج مذاکرات ماه مارس کمیته تصمیم گیری بانک فدرال رزرو هستند که این گزارش نیز بر روی نوسانات قیمت طلا اثر گذار خواهد بود. اکثر کارشناسان معتقدند که با وجود آمار ناامید کننده اشتغال در آمریکا، به احتمال زیاد سیاست های تسهیل متوقف نخواهد شد.
از طرفی بانک مرکزی ژاپن در هفته گذشته اعلام کرد که سیاست های پولی را انبساطی تر خواهد کرد که فراتر از انتظارات بازارها بود.
به همین دلیل اکثر فعالان بازار اعتقاد دارند که روند صعودی ارزش اونس طلا، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر روز گذشته همسو با صعود قیمت جهانی طلا، نرخ این فلز گرانبها در بازارهای داخلی با افزایش روبه رو شد. این در حالی است که در بازار نیمه تعطیل سکه در هفته ای که گذشت، قیمت ها تحت تاثیر بازار جهانی طلا با کاهش همراه شدند؛ به طور مثال قیمت سکه طرح جدید در بازار در هفته گذشته با کاهشی ۱۶ هزار تومانی مواجه شد. در همین حال روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد نیز با افزایش روبه رو شد که گفته می شود دلیل این امر، افزایش تقاضا برای خرید دلار بوده است که این مساله از افزایش نگرانی ها در خصوص جو بازار در روزهای آینده حکایت می کند. به همین دلیل به نظر می رسد پیش بینی معامله گران برای روزهای پیش رو، حاکی از انتظار افزایش قیمت دلار است.
درعین حال، ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ با همه فراز و نشیب هایش دیروز ادامه پیدا کرد که بی نتیجه ماندن این دور از مذاکرات باعث شد تا امیدها از نتایج مثبت، کمی کاهش پیدا کند و به همین دلیل در همان ابتدای روز، شروع دادوستدها در بازار آتی سکه در هر سه سررسید مثبت بود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، کشورهای ۱+۵ در دومین دیدار تلاش کردند ایران را متقاعد کنند حساس ترین فعالیت اتمی خود را به عنوان اولین گام برای یک توافق بزرگ تر رها کند. اما طرف ایرانی خواستار لغو تحریم های اقتصادی مهم – از جمله تحریم صادرات نفت و بانک ها – و به رسمیت شناخته شدن علنی حق خود برای غنی سازی است. این گزارش مدعی است: شش کشور می گویند که این حق فقط وقتی اعمال می شود که فعالیت هسته ای تحت نظارت کافی بازرسان سازمان ملل باشد. از سوی دیگر بنا به گفته مسوولان بانک مرکزی، فاز دوم پیش فروش سکه که کمتر از یک ماه اجرایی شد، رسما متوقف شد و این طرح در سال ۹۲ اداره نخواهد داشت. از مهم ترین دلایل این توقف، عدم استقبال از این طرح بود، مساله ای که از همان روزهای آغازین پیش فروش، با توجه به عدم کسب سود و حتی ضرر و زیانی که متوجه متقاضیان سکه های پیش فروشی در فاز دوم می شد، حتمی به نظر می رسید؛ به هر حال این خبر بر روند دادوستدها تاثیر کمی داشت؛ چراکه به گفته کارگزاران بازار آتی، توقف این عرضه در روزهای پایانی سال ۹۱ مشخص شده بود. روز گذشته بازار آتی سکه جهش قابل توجهی را در ابتدای معاملات تجربه کرد. بر خلاف انتظارها از نتایج مثبت مذاکرات در آلماتی قزاقستان، به نظر می رسد که بی نتیجه ماندن این دور از مذاکرات منجر به مثبت شدن قابل توجه در بازار معاملات آتی شد. این در حالی بود که در هفته گذشته و پیش از شروع دور جدید این مذاکرات، معامله گران بازار آتی سکه با امیدواری فراوان به نتیجه این گفت و گوها، بر این عقیده بودند که روند قیمت سکه همچنان نزولی خواهد بود. بر همین اساس برخی معامله گران بازار پیش بینی کرده بودند که فروش طی روزهای آینده بیش از تقاضا خواهد بود که البته این مساله در هفته ای که گذشت، به وقوع پیوست. اما در انتهای روز و با انتشار برخی تحلیل ها- خصوصا توسط رسانه های غربی- روند افزایش قیمت ها تعدیل شد.
مبادلات دیروز بازار قراردادهای آتی، بر خلاف انتظارها، همسو با بازار نقدی، با موجی از تحرکات مثبت همراه بود؛ به طوری که داد و ستدها با شرایط مثبت و با دامنه تغییرات نزدیک به ۴ درصد آغاز شد، اما در پایان معاملات با بازگشتی تند در دامنه زیر۲ درصد به کار خود پایان داد. با توجه به پارامترهای موثر بر بازار، پای ثابت بازار دیروز آتی، خریداران بودند. در پایان دادوستدهای دیروز، سکه سررسید فروردین با درصد تغییر ۸۱/۱، سررسید اردیبهشت با مثبت ۵۲/۱ و سررسید خرداد با مثبت ۶۳/۱ درصد به ترتیب به قیمت یک میلیون و ۳۴۵ هزار، یک میلیون و ۳۸۱ هزار و یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان معامله شد.
طلا بار دیگر جهش کرد
اعلام تازه ترین گزارش بازار کار آمریکا موجب شد تا قیمت جهانی طلا بار دیگر جهش کند. در حالی که طی ۳ روز کاری قبل، بازارهای جهانی شاهد افت ۶۰ دلاری قیمت هر اونس طلا بودند، در پی اعلام تازه ترین گزارش بازار کار ایالات متحده آمریکا که نشانگر افزایش شتاب تعداد جویای کاران این کشور بود، قیمت طلا در پایان معاملات روزجمعه ۲۸ دلار و ۷۰ سنت بالا رفت و به ۱۵۸۲ دلار و ۳۰ سنت رسید.
پیش از این و در جریان معاملات روز پنج شنبه، قیمت طلا با نزدیک شدن به ۱۵۴۰ دلار به پایین ترین سطح در بیش از ۱۱ ماه گذشته رسیده بود، اما با انتشار گزارش وزارت کار آمریکا این نرخ به قیمت های ۴ روز کاری پیش بازگشت.
طبق اطلاعات وزارت کار آمریکا، تعداد افراد جویای کار در آمریکا برای سومین هفته متوالی در روزهای آخر ماه مارس افزایش یافته و به بالاترین میزان از ماه نوامبر تاکنون رسیده است. طبق این گزارش نزدیک به ۳۸۵ هزارنفر بین روزهای ۲۴ تا ۳۰ مارس به تعداد افراد جویای کار اضافه شده که در مقایسه با هفته قبل از آن از افزایش ۷/۸ درصدی برخوردار بوده است.
همچنین بخش خصوصی آمریکا در ماه مارس تنها ۱۵۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است که این رقم پایین ترین میزان در چهار ماه اخیر به شمار می رود. حال با انتشار عملکرد ناامید کننده بخش خصوصی در زمینه اشتغالزایی، به طور حتم بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) با جدیت بیشتری به اجرای سیاست های انبساطی پولی ادامه خواهد داد و همین امر امیدها را به تزریق بیشتر نقدینگی و رشد قیمت ها در بازار طلا افزایش داده است.
همچنین کاهش ارزش برابری دلار در برابر ارزهای عمده جهان در پی انتشار خبر ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا نیز بر جهش قیمت طلا موثر بوده است.