به گزارش پارس یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با مهر از توقف اجرای طرح پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی در سال جاری خبرداد و گفت: فاز دوم اجرای این طرح تا پایان وقت کاری سال ۹۱ بود و ادامه طرح در سال ۹۲ انجام نخواهد شد.

طرح پیش فروش سکه از هشتم اسفندماه سال ۹۱ با عاملیت بانک تجارت آغاز و تا پایان وقت اداری ۲۸ اسفندماه به منظور تامین نیازهای خرد مردم به مسکوکات طلا ادامه داشت. بر این اساس اجرای فاز دوم طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی در کمتر از یک ماه به اتمام رسید.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این با بیان اینکه از طرح پیش فروش سکه در مرحله دوم استقبال نشد، گفته است: این در حالی است که انتظار می رفت در این مرحله نیز مانند مرحله اول از طرح پیش فروش استقبال شود.

بهمنی دلیل اصلی عدم استقبال از طرح پیش فروش در این دوره را کاهش نرخ طلا و دلار در بازارهای جهانی و داخلی ذکر کرد.

اجرای طرح پیش فروش در حالی توسط بانک مرکزی در این مرحله اجرایی شد که قیمت پیش فروش سکه با نرخ بازار فاصله چندانی با یکدیگر نداشتند و با احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده و خواب سرمایه، سود چندانی برای خریداران به همراه نداشت.

گرچه بانک مرکزی اقدام به کاهش نرخ سکه های پیش خرید به میزان ۵۰ هزار تومان پس از حدود یک هفته از آغاز اجرای طرح کرد، اما با توجه به عدم کسب سود و حتی ضرر و زیانی که متوجه متقاضیان سکه های پیش فروشی در فاز دوم می شد، این افراد ترجیح دادند که از خرید خود انصراف دهند، بر این اساس مرحله دوم طرح پیش فروش سکه مانند مرحله اول جذابیتی برای مردم نداشت.

تحویل اولین سکه های پیش فروشی بانک مرکزی که ۶ ماه پس از زمان ثبت نام و پیش خرید اعلام شده است، حدودا نیمه اول شهریور ماه سال جاری خواهد بود که خریداران در همان زمان موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند.

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی تحت عنوان شرایط و الزامات تحویل مسکوک طلای پیش فروش شده، مهلت دریافت مسکوک طلای پیش فروش شده توسط متقاضی، حداکثر تا دو ماه تقویمی پس از تاریخ سررسید است.

چنانچه متقاضی در مهلت مقرر جهت دریافت مسکوک طلای پیش فروش شده مراجعه ننماید باید برای دریافت مسکوک طلای پیش فروش شده از طریق سرپرستی امور شعب بانک عامل در استان مورد نظر اقدام نماید. همچنین تحویل مسکوک طلای پیش فروش شده به متقاضی پیش از تاریخ سررسید ممنوع بوده و متقاضی پیش از تاریخ سررسید صرفا می تواند اصل مبلغ را از بانک عامل مطالبه نماید.

تحویل مسکوک طلای پیش فروش شده صرفا به شخصی که مشخصات هویتی وی بر روی رسید پیش خرید مسکوک طلا درج شده است یا به وکیل قانونی وی، پس از احراز هویت نامبردگان امکان پذیر است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سال ۹۰ نیز اقدام به پیش فروش سکه در دوره های ۴،۶، ۸ و ۹ ماهه کرده بود.