به گزارش پارس کیومرث کرمانشاهی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: برای تسهیل تجارت، آسان سازی و جلوگیری از اعمال سلیقه در ارزیابی و همینطور هماهنگی در تعرفه های گمرک در سایر کشورها تعداد طبقات کتاب تعرفه از ۲۵ طبقه به ۱۵ طبقه کاهش پیدا کرد.

وی افزود: تعرفه های سال جاری از دو درصد که مربوط به مواد اولیه است شروع می شود و تا ۱۰۰ درصد که مربوط به کالاهای ممنوعه و اعمال جریمه آن ها است ادامه پیدا می کند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در خصوص تعرفه واردات خودرو گفت: تعرفه واردات خودرو در سال جاری برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ۷۵ درصد و برای خودروهای تا ۲۵۰۰ سی سی ۴۰ درصد است.

وی در خصوص مراحل اجرای این تعرفه ها گفت: کلیات تعرفه خودرو برای سال جاری در هیئت وزیران تصویب شده است در حال حاضر مراحل نهایی چاپ کتاب تعرفه در حال انجام است. امیدواریم روز یکشنبه کتاب تعرفه برای مهر شدن به دفتر هیئت دولت ارسال شود و پس از مهر شدن، تعرفه های جدید به گمرکات کشور برای اجرا ابلاغ می شود.

کرمانشاهی گفت: پیش از این میانگین تعرفه های کشور ما بسیار بالا بود و در دنیا رتبه سوم را داشت اما در حال حاضر میانگین تعرفه ها ۱۲ درصد است و این باعث شده است تا تجارت فرامرزی ما نمای خوبی داشته باشد، در حالیکه بیش از این میانگین تعرفه های کشور بالای ۲۷ درصد بود.

وی افزود: روند تنظیم تعرفه ها در سال جاری در راستای حمایت از تولید بوده است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در خصوص ادامه اعمال ممنوعیت ها در صادرات و واردات گفت: به دنبال ثبات تصمیمات در تجارت خارجی کشور هستیم، قرار نیست رویه های سال گذشته تغییری کند و تصمیمات اخذ شده نیز نشأت گرفته از شرایط ویژه کشور است.

وی همچنین گفت: کالاهایی که در سال گذشته محدودیت ثبت سفارش داشته اند همچنان این محدودیت برای آن ها اعمال می شود.