سید مسعود میر کاظمی نماینده مردم تهران در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پارس با اشاره به ایجاد شرایط مطلبوب برای صادرکنندگان غیر نفتی در سال جدید گفت: افزایش نرخ ارز می تواند رغبت بیشتری برای صادرات در بین صادرکنندگان غیر نفتی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد تولیدات کشور از مواد اولیه تشکیل می شود افزود: لزوم صادرات غیر نفتی به مانند یک شمشیر دولبه بوده که یک لبه آن می تواند افزایش قیمت تولیدات داخلی متاثر از افزایش قیمت ارز باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تبادل سریع در تعین قیمت ها از طریق شبکه های اطلاع رسانی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت تولیدات داخلی متناسب با عوامل بیرونی تنظیم می شود لذا این مسئله در گذشته تنها متوجه نرخ طلا در کشور بوده که امروز شامل تمام کالاها شده است.

میر کاظمی عزم کشور برای صادرات غیر نفتی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اگر صارات غیر نفتی را با اوایل سال ۸۰ مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که میزان صارات غیر نفتی درسال ۸۰ در مقایسه با امروز اختلاف کمتری نسبت به واردات داشته است.

این نماینده مردم تهران با بیان اینکه امیدواریم، نسبت صارات به واردات در سال جدید به عدد یک برسد خاطر نشان کرد: مجموع صادرات کشور در سال گذشته نزدیک به ۴۴ هزار میلیارد دلار و واردات به ۶۲ میلیارد دلار رقم خورده است که امیدواریم این رقم در سال جدید بهتر شود.

وزیر نفت سابق در ادامه با اشاره به ارزیابی صادرات نفت در سال ۹۲ تصریح کرد: نباید وجه دریافتی از فروش نفت در بودجه کشور هزینه شود.

وی با بیان اینکه وجه دریافتی از فروش نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود ادامه داد: مصارف فروش نفت باید به بخش خصوصی تزریق شده و راه گشای سرمایه گذاری های اقتصادی باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه فروش نفت کشورمان در سال ۹۲ بستگی به رشد اقتصاد جهانی دارد اظهار داشت: پایین رفتن تقاضای فروش نفت مستلزم تحرک در اقتصاد جهانی است.

این نماینده مردم تهران گفت: تا زمانی که رکود در فروش نفت وجود دارد تقاضای فروش نفت پائین خواهد آمد که این مسئله می تواند عرضه نفت را هم دچار مشکل کند و شرایط نا مطلوبی را برای نفت ایران رقم بزند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به آینده متضاضیان خرید نفت از ایران اظهار داشت: هند و چین و سایر کشورهای شرقی که در بلوک اروپا نیستند اگر اعتقادی به امنیت انرژی کشور خود دارند نباید به فکر قطع ارتباط با ایران باشند لذا ایران کشوریست که پابند به تمام قراردادهای خود بوده و تحت هیچ شرایط سیاسی به لغو قراددهای بین المللی فکر نمی کند.