به گزارش پارس به نقل از مهر، مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولید کننده بخش­ برق (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال­‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب برابر با ۸۱/۱۲۰، ۰۸/۱۳۹ و ۸۳/۱۷۳ است که درصد افزایش آن­ها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با ۸۱/۲۰، ۱۲/۱۵ و ۹۹/۲۴ درصد است.

درصد تغییرات فصلی شاخص قیمت تولید کننده بخش­ برق سال ۱۳۹۱ در فصل­‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۳۴/۶۹، ۷۹/۴۲-، ۶۱/۱۰ و ۵۸/۲ درصد است.

همچنین درصد تغییرات فصلی سال ۱۳۹۲ در فصل­‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۹۶/۶۹، ۷۴/۴۲-، ۱۹/۲۳ و ۸۳/۰-  درصد است. درصد تغییرات فصلی سال ۱۳۹۳ نیز در فصل­های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب برابر با ۰۱/۱۰۲، ۱۴/۴۶-، ۰۳/۴ و ۵۸/۴- درصد است.

درصد تغییرات فصلی سه فصل ابتدایی سال ۱۳۹۴ در فصل­‌های بهار، تابستان و پاییز به ترتیب برابر با ۸۴/۶۴، ۵۳/۴۰- و ۷۱/۰- درصد است که می‌تواند ناشی از کاهش حجم فروش نیروگاه ها در فصل پاییز نسبت به تابستان(۵۹ درصد) و در فصل تابستان نسبت به بهار(۲۵ درصد) باشد.

کاهش حجم فروش با کاهش مقدار تقاضا عامل افت قیمت در بازار رقابتی برق در فصل های پاییز و تابستان بوده است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق به عنوان یکی از زیربخش‌های انرژی شامل آب، برق و گاز در طبقه بندی ISIC، تغییرات قیمت برق تولیدشده که توسط نیروگاه ها به شرکت‌های توزیع برق فروخته شده را نشان می‌دهد. این شاخص، مهم‌ترین ابزار بررسی عرضه برق و اندازه‌گیری روند قیمت‌ها است و کاربردهای گوناگونی از جمله براورد حساب‌های ملی کشور به قیمت‌های ثابت و ارزیابی برنامه‌های توسعه اقتصادی دارد.

چارچوب آماری این طرح کلیه نیروگاه های تولید برق در کشور است که برق تولید شده را به فروش می رسانند به طوری که اطلاعات ثبتی از طــریق مراجعه مســتقیم مرکز آمار ایران به «معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران» حاصل شده است.