به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مجله صنعت شیرینی همه ساله ۱۰۰ شرکت برتر فعال جهان در صنعت شیرینی و شکلات را از نظر میزان فروش رتبه بندی می کند. در رده بندی ۲۰۱۲ شرکت آمریکایی مارس با فروش خالص ۱۶.۸۰۰ میلیارد دلار به عنوان پرفروش ترین شرکت فعال در صنعت شیرینی و شکلات جهان لقب گرفت. این شرکت دارای ۵۱ کارخانه و ۳۲ هزار نفر نیروی کار است.

دیگر شرکت آمریکایی یعنی شرکت بین المللی مونلدز با فروشی معادل ۱۵.۴۸۰ میلیارد دلار دوم شد. این شرکت دارای ۲۲۳ کارخانه و ۱۰۰ هزار نفر نیروی کار است.

شرکت مکزیکی بارسل هم که تنها دارای سه کارخانه و ۳۰۰۰ نفر نیروی کار است با فروشی معادل ۱۴.۰۹۵ میلیارد دلار رده سوم را به خود اختصاص داد.

شرکت سوئیسی نستله با فروش ۱۲.۸۰۸ میلیارد دلار، شرکت ژاپنی میجی با فروش ۱۲.۸۰۸ میلیارد دلار، شرکت آمریکایی هرشی فودز با فروش ۶.۴۶۰ میلیارد دلار، گروه ایتالیایی فررو با فروش ۵.۶۲۷ میلیارد دلار، شرکت آلمانی هاریبو با فروش ۳.۰۲۹ میلیارد دلار، شرکت سوئیسی شکلات فابریکن لیندت& اسپرونگلی با فروش ۲.۷۹۱ میلیارد دلار و شرکت آلمانی آگوست استورک با فروش ۲.۲۷۲ میلیارد دلار نیز رده های چهارم تا دهم این رده بندی را به خود اختصاص دادند.

شرکت ییلدیز هولدینگ نیز با فروش ۲.۲۰۰ میلیارد دلار ضمن کسب عنوان پرفروش ترین شرکت فعال در صنعت شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه رده کلی یازدهم را در بین ۱۰۰ شرکت برتر این حوزه در جهان بدست آورد.

کمترین میزان فروش در این فهرست ۱۰۰ تایی مربوط به یک شرکت یونانی به میزان ۷۹ میلیون دلار است. اما در حالی در رده بندی ۱۰۰ شرکت پرفروش شیرینی و شکلات جهان به جز کشورهای مطرح و صاحب سبک نام شرکت هایی از کشورهایی مانند آرژانتین، اوکراین، سنگاپور، فیلیپین، کلمبیا، شیلی، لهستان، بلژیک، کرواسی، صربستان، اکوادور و یونان به چشم می خورد که هیچ شرکت ایرانی در این رده بندی حضور ندارد.