به گزارش پارس به نقل از  مهر، علی ربیعی در دیدار با «کاردینال ترکسن» وزیر عدالت و صلح واتیکان با اشاره به وظایف وزارتخانه متبوع خود گفت: مبارزه با فقر، کاستن از رنج مردم، رفع تبعیض و کمک به توزیع عادلانه تر درآمد از جمله مسئولیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

ربیعی، دیگر وظایف وزارتخانه را رسیدگی به وضعیت معلولان جامعه، زنان سرپرست خانوار، جلوگیر از اعتیاد، خشونت و در نهایت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

به گفته وزیر کار، همچنین رسیدگی به وضعیت کودکان بی سرپرست و یا بدسرپرست، سالمندان و مستمری بگیران و بازنشستگان بر عهده وزارت رفاه اجتماعی است.

وزیر کار با اشاره به اقدام ارزشمند حوزه رفاه اجتماعی توضیح داد: دولت تدبیر و امید طی دو سال فعالیت خود توانسته است ۱۰ میلیون نفر از افراد حاشیه نشین را تحت پوشش بیمه های درمانی قرار دهد.

ربیعی در خصوص مسئولیت خود در وزارتخانه ای که با رنج مردم سرو کار دارد، گفت: خدا را شاکرم که مسئولیت وزارتخانه ای را بر عهده دارم که با رنج مردم سروکار دارد و به همین دلیل مسئولیت خود را برای رفع محرومیت زدایی بیشتر احساس می کنم.

ربیعی همچنین اعلام آمادگی برای همکاری های مشترک با واتیکان کرد و گفت: موضوع های مشترکی میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران با اهداف وزارتخانه متبوع شما هماهنگ است. ما با کمال میل تجارب خود مان را در زمینه کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی در اختیار شما قرار دهیم.

وی با اشاره به مفهوم خیر جمعی و اینکه ما باید به انسان‌ها آموزش بدهیم تا بیشتر در کنار هم بایستند، گفت: نهادهای دینی در آموزش این مفاهیم موثر هستند.

ربیعی با تاکید بر اینکه ما به تقویت حکومت دینی نیازمندیم، تصریح کرد: متاسفانه فرآیندهای جهانی به سمتی پیش می رود که در نوعی سبک زندگی در حال شکل گیری است که در آن کمتر آئین های دینی در زندگی افراد نقش پیدا می کند و من معتقدم ما باید ورای دینی که داریم، نقش دین را در زندگی اجتماعی انسان‌ها بیشتر کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره جنگ‌هایی که در اثر افراطی گری در گوشه و کنار جهان اتفاق می افتد افزود: کلیسا امروز می تواند از قدرت خودش برای کاهش جنگ و بیدار کردن وجدان‌ها  استفاده کند. ربیعی با یادآوری خاطرات گذشته گفت: آموزه های بسیاری از گذشته در ضمیر ما نهادینه شده که وقتی به آنها تعمق می کنیم به ارزش این آموزه ها بیشتر پی می بریم.

سپس «کاردینال ترکسن» وزیر عدالت و صلح واتیکان با اشاره به نقش حاکمیتی کلیسا گفت: وظایف ما مثل شما در داخل یک وزارتخانه انجام نمی شود بلکه ما در شورایی به نام «عدالت و صلح» فعالیت‌های خود را انجام می دهیم که این شورا همراه با شوراهای دیگری از سال ۱۹۶۰ آغاز به کار کرده است.

وی افزود: یک شورا در واتیکان در خصوص رابطه کلیسا با دیکر ادیان نظیر اسلام و یهود فعالیت می‌کند و در آن گفتگوی بین ادیان انجام می‌شود و شورایی که من مسئولیت آن را بر عهده دارم، فعالیت های اجتماعی را دنبال می کند.

کاردینال ترکسن در ادامه با اشاره به اینکه این شورا فعالیت‌های اجتماعی مربوط به افزایش کیفیت زندگی را دنبال می کند، گفت: علاوه به امور مربوط به تحقق صلح و عدالت موضوعات مالی، فقر، توسعه برده داری، تجارت اعضای انسان و ... نیز در این شورا پیگیری می شود.

وزیر عدالت و صلح واتیکان خاطر نشان کرد: هدف اصلی فعالیت های ما حفظ کرامت انسان است و عواملی نظیر  نداشتن شغل و مسکن و امکانات اجتماعی که در وزراتخانه شما نیز دنبال می شود، به کرامت انسان لطمه می زند.

وی با تشریح روند تصمیم گیری در واتیکان و اجرای تصمیمات در کلیساهای محلی گفت: هدف ما این است که هر انسانی از یک زندگی شاد و سعادتمند برخوردار باشد.

کاردینال ترکسن در این دیدار خواستار استفاده از تجربیات ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص گسترش عدالت اجتماعی و کاهش فقر شد و گفت: ما مایل هستیم در سمینارهایی که در این زمینه برگزار می کنیم با در شما همکاری داشته باشیم. در پایان این دیدار علی ربیعی تابلوی نقاشی از یک کودک بی سرپرست به نام «جاده خدا» را به رسم یادبود اهدا کرد.