به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ظاهرا بعد از حمله به سفارت عربستان در تهران، تنش ها بین ایران و عربستان باز هم بیشتر شده است.

هرچند دولت حسن روحانی خود را از حمله کنندگان به سفارت جدا کرده، اما رژیم سعودی به سرعت روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد و از متحدان عرب خود خواست تا آنها نیز چنین اقدامی را انجام دهند. حتی دست دادن وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به کمتر شدن اختلافات این دو رقیب منطقه ای به ویژه در بحران سوریه کمکی نکرد.

عربستان در سال 2015، با کسری بودجه 98 میلیارد دلاری مواجه بود و در مسیر کسری بودجه 80 میلیارد دلاری در سال جاری قرار دارد. تقریبا تمام ناظران معتقدند ارزش مبادلات تجاری دو کشور آنقدر ناچیز است که نمی تواند به اقتصاد ایران آسیب بزند. ارزش مبادلات تجاری دو کشور در 9 ماهه منتهی به 21 دسامبر، تنها 215.1 میلیون دلار بود.

ارزش مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورهای عربی که به تبعیت از عربستان، روابط خود با ایران را قطع کرده اند، نیز چندان قابل توجه نیست. برای مثال، ارزش مبادلات تجاری ایران با بحرین، سودان، جیبوتی و سومالی، 4 کشور دیگری که روابط تجاری با تهران را کاهش داده اند نیز مجموعا 145 میلیون دلار بوده است.

اما امارات، یک استثنا در میان شرکای تجاری عرب ایران است. به رغم فشارهای ریاض برای کاهش روابط با ایران، ابوظبی تنها اقدام به تنزل سطح روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی کرد. امارات یکی از شرکای تجاری مهم ایران در دوران تحریم های غرب بود و تا به امروز نیز چنین جایگاهی را حفظ کرده است.

ارزش مبادلات تجاری ایران و امارات در 9 ماهه منتهی به 21 دسامبر از 44.1 میلیارد دلار فراتر رفت. ارزش کالاهای صادراتی از ایران به امارات در سال شمسی گذشته، برابر با 11 درصد کل صادرات ایران بود، در حالی که ارزش واردات ایران از این کشور برابر با 23 درصد کل واردات ایران بود. این ارقام نشان می دهد که برای ایران، جایگزین کردن امارات با یک شریک دیگر منطقه ای نظیر ترکیه یا عمان در کوتاه مدت که از سوی برخی تجار پیشنهاد شده، کاری دشوار خواهد بود.

سلیمی، رئیس اتحادیه سرمایه گذاری های مشترک ایران گفت، هرچند ارزش مبادلات تجاری ایران با عربستان و دولت های عربی که از رویه ریاض تبعیت کرده اند، خیلی کم است، اما امارات یک شریک مهم است که نقشش در اقتصاد ایران را نمی توان نادیده گرفت. وی افزود، ایران نیز بازاری پرسود برای امارات به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: «عوامل اقتصادی ترجیحات سیاسی را شکل می دهند.» بعید است امارات منافع اقتصادی خود را فدای اختلاف سیاسی بین تهران و ریاض کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تنش ها بین تهران و ریاض می تواند سرمایه گذاران اروپایی را از ورود به بازار ایران ناامید کند یا نه گفت، غرب با تحولات سیاسی منطقه و اختلافات بین ایران و عربستان که سابقه ای چندین ساله دارد آشناست.

وی با اشاره به قرارداد خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس که در جریان سفر روحانی به فرانسه امضا شد گفت: «حمله به سفارت عربستان نمی تواند تاثیری بر اشتهای اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بازار دست نخورده ای نظیر ایران بگذارد.»

سلیمی افزود، رئیس جمهور چین بدون توجه به اتفاقی که روز دوم ژانویه در تهران اتفاق افتاد، برای تعمیق روابط اقتصادی با ایران به تهران سفر کرد. این در حالی بود که توسعه روابط با ایران ریسک آسیب دیدن روابط پکن با ریاض را به دنبال داشت.

سلیمی گفت، تنها حاجی های ایرانی ممکن است از افزایش تنش ها بین تهران و ریاض آسیب ببینند.