پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رئیس انجمن انبوه‌سازان ایران گفت: دولت یازدهم به بخش مسکن بی توجهی می کند.

مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه‌سازان ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: دولت تاکنون طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی، مسکن امید، صندوق توسعه زمین و مسکن، بورس مسکن، مسکن خانه اولی‌ها و وام‌های 70 تا صد میلیون تومانی برای خرید مسکن را مطرح کرده است.

وی افزود: اما هیچ کدام از این موارد به سر منزل مقصود نرسیده است. حداقل اجرای یکی از این موارد می‌تواند روزنه امیدی برای فعالان این صنف باشد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان ایران خاطرنشان ساخت: زمانی که بخش مسکن در رکود فرو می‌رود 1200 رده شغلی به حاشیه می‌رود و با راه افتادن این بخش می‌توان شاهد شکوفایی بیش از هزار رده شغلی کشور بود. 

بیگدلی افزود: راه برون‌رفت از بحران رکود هم این است که دولت هزینه‌های عمرانی خود را افزایش دهد، اما اکنون شاهدیم هزینه‌های بودجه عمرانی در دولت، نزدیک به صفر شده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان ایران با اشاره به وضعیت ساخت و ساز گفت: ما سالانه یک میلیون ازدواج داریم که رقمی قابل‌توجه و نیازمند مسکن است. در این میان 500 هزار ساخت برای حوادث غیرمترقبه در نظر گرفته می‌شود و بخشی هم در بافت‌های فرسوده باید ساخته شود، اما رکود حاکم در بازار اجازه نمی‌دهد ساخت و ساز مانند گذشته انجام شود. 

بیگدلی افزود: دولت برای خروج از بحران رکود خودروسازان با همکاری بانک مرکزی حدود 3000 میلیارد تومان را به آن بخش ورشکسته عقب‌مانده تزریق کرد، در حالی که مسکن یکی از نیازهای اصلی خانوارهاست، اما در بی‌توجهی فرو رفته و در حاشیه نگاه‌ها قرار دارد. 

وی اضافه کرد: در خودروسازی ما با کره همزمان فعالیت خود را آغاز کردیم، اما اکنون رده ایران و کره کجاست. ما نمی‌گوییم چرا به خودروسازی کمک کردند، اما می‌گوییم چرا به بخش مسکن بی‌توجهی می‌کنند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان ایران پیشنهاد کرد: اگر دولت زمین را تهیه کند ما کل نیاز کشور را با سرمایه‌گذاران داخلی تأمین می‌کنیم. صنعت ساختمان همیشه یک پناهگاه امن برای جذب سرمایه‌های سرگردان بوده و وقتی این پناهگاه نباشد این پول به سمت دلالی مانند سکه و ارز می‌رود و اقتصاد را نابود می‌کند.

بیگدلی افزود: این کار را وزارت مسکن می‌تواند انجام دهد، اما متاسفانه نامه وزیر در هیات دولت کنار می‌ماند و وزارت مسکن هم پیگیری نمی‌کند.

وی اضافه کرد: برخی کشورها به مسکن نیاز ندارند، اما به صورت کاذب این نیاز را ایجاد می‌کنند که اقتصادشان سر و سامان داشته باشد. به قطع می‌توان گفت کشور فقط با صنعت مسکن می‌تواند از عمیق‌ترین رکود اقتصادی خارج شود.