به گزارش پارس به نقل از مهر، حیدر یارویسی با اشاره به موقعیت طلایی جغرافیایی جزیره قشم در تنگه هرمز و خلیج فارس، گفت: بزرگترین جزیره خلیج فارس از ظرفیت تبدیل به قطب جدید تولید گاز، برق و انرژی ایران برخوردار است به طوری‌که حتی برنامه‌ریزی و مطالعات مقدماتی به منظور تبدیل گاز به برق و ایجاد ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در قشم انجام شده است.

مدیر منطقه قشم در شرکت نفت فلات قاره از میادین توسن، هرمزها، سلخ، گورزین، فروز A و B، صالح A و B، هولور و تفتان به عنوان مهمترین میادین نفت و گاز منطقه قشم یاد کرد و افزود: هر یک از این میدان از قابلیت تبدیل به یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری در دوران پسا تحریم برخوردار هستند و می‌توان با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی و بین‌المللی این میادین را توسعه داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سابقه تولید گاز در سطح جزیره قشم به سال ۱۳۵۳ شمسی باز می‌گردد، تصریح کرد: از سال ۱۳۵۳ تاکنون تولید گاز در میدان گورزین در جزیره قشم آغاز شده است.

یارویسی همچنین با اشاره ظرفیت تولید روزانه حدود ۹۰ هزار بشکه نفت خام از میدان فروز A، اظهار داشت: نفت این میدان پس از پشت سرگذاشتن مراحل توسعه می‌تواند به جزیره قشم منتقل و برای صادرات و حتی تامین خوراک پالایشگاه‌های در دست اجرا مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیر منطقه قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران تاکید کرد: هم اکنون ساخت و بهره برداری از پالایشگاه گاز هنگام با ظرفیت فرآورش روزانه حدود ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت، توسعه میدان گورزین با حفاری ۲ حلقه چاه جدید و توسعه میدان گازی سلخ از مهمترین طرح‌های در دست اجرای گاز در جزیره قشم است.

وی با اشاره به ساخت و راه اندازی کارخانه شیرین سازی آب در جزیره قشم به همت شرکت نفت فلات قاره ایران، خاطرنشان کرد: این کارخانه از ظرفیت تولید روزانه دو هزار مترمکعب آب شیرین برخوردار بوده که مازاد آب شیرین تولید شده به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در اختیار روستاییان و مردم جزیره قشم قرار می‌گیرد.

میدان مشترک هنگام ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۳۵ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت وجود دارد و براساس برآوردهای انجام گرفته امکان تولید نفت و گازهای همراه نفت از میدان مشترک هنگام ۲۵ تا ۳۰ سال آینده فراهم است.