به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد مهدی رئیس زاده درباره قاچاق پوشاک افزود: قاچاق یک مسئله اقتصادی است و صرفه اقتصادی دارد و در این زمینه چارچوب های سیاست گذاری به درستی انجام شده است اما جنبه رسیدن به هدف درست نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید دید ریشه حجم عظیم قاچاق در کشور کجاست و در این زمینه اگر نگاهی کوتاه به آمار گمرک کشور خودمان و آمار گمرک کشورهای دیگر به عددی کاملاً متفاوت می رسد.

رئیس زاده گفت: در سال 94 همه تعرفه ها به صورت یکسان و به میزان 32 درصد لحاظ شده و طبق اقدامات انجام شده و تدوین استراتژی های صورت گرفته، اقدامات خوبی در زمینه جلوگیری از قاچاق انجام شده است.

وی افزود: مناطق آزاد یکی از ورودی های کالاهای قاچاق هستند که 20 درصد از کل پوشاک قاچاق از این مبادی وارد می شوند و مابقی از طریق نقاط گمرکی وارد کشور می شوند که بر اساس بداظهاری، شناسایی نمی شوند.

عباس نخعی مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این زمینه گفت: باید برای مبارزه با قاچاق پوشاک اقدامات فرهنگی صورت گیرد و این موضوع نیاز به یک عزم ملی دارد.

نخعی افزود: بخش مقابله ای در مبادی ورودی و در سطح عرضه مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: عامل مهم در قاچاق پوشاک محدودیت ها و ممنوعیت ها است که با بالا رفتن تعرفه پوشاک، این عامل زیاد تأثیرگذار نبوده است.

نخعی با اشاره به نوسانات نرخ ارز تصریح کرد: تفاوت در نرخ ارز به نوبه خود می تواند عامل دیگری در قاچاق پوشاک باشد.

وی تأکید کرد: باید در شاخص های تجارت ارزی، هزینه ها به حداقل برسد و توجه اکثریت به تولید پرداخته شود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر در نظام تعرفه ای، اصلاح صورت نگیرد، نتیجتاً صرفه به سمت قاچاق است و این امر صورت خواهد گرفت.

نخعی اضافه کرد: برنامه ریزی ها در دولت یازدهم به این صورت بوده است که امروز مسئولین به سمت فراهم کردن امکانات برای تولید کنندگان پیش روند.

وی خاطرنشان ساخت: با اقدامات صورت گرفته میزان قاچاق پوشاک از مبادی جنوب کشور کاهش یافته است.