به گزارش پارس به نقل از تسنیم، طرح دولت برای خروج برخی کالاهای بادوام از رکود و تحریک تقاضا در بازار این کالاها در اواخر مهر ماه اعلام شد و بر اساس آنچه مسئولان اقتصادی کشور اعلام کردند قرار بود این طرح‌ها که شامل تسهیلات خرید خودرو، لوازم خانگی و کالاهای واسطه‌ای است، به صورت کوتاه مدت برای شش ماه اجرا شود.

این طرح برای خودروسازان خیلی زود اجرایی شد و دقیقاً‌ یک هفته پس از اعلام  این طرح خودروسازان موفق شدند بیش از 110 هزار خودروی خود را با منابع بانک مرکزی بفروشند . اما پس از آن طرح اعلام شد که یک هفته پس از آغاز طرح تسهیلات خرید خودرو، طرح کارت اعتباری به جریان بیفتد و مردم منتظر این بودند که دولت برای اجرای این طرح‌ها،  اقدام به ساز وکار اجرای ادامه طرح کند.

بالاخره انتظار‌ها به پایان رسید و ناصر حکیمی،مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از آغاز این طرح از امروز خبر داد و گفت:در مرحله نخست ثبت نام برای دریافت کارت های اعتباری زوج های جوان، کارمندان رسمی و پیمانی دستگاه های دولتی و بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری در اولویت ثبت نام قرار دارند.

ناصر حکیمی افزود: زوج های جوان که در سامانه قرض الحسنه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی ثبت نام کرده اند می توانند برای دریافت کارت خرید اعتباری ثبت نام کنند. دریافت این کارت اعتباری هیچ تاثیری در تسهیلات ازدواج زوج های جوان نخواهد داشت و سقف اعتباری هر زوج در این طرح 10 میلیون تومان است.

حکیمی افزود : کارمندان رسمی و پیمانی دستگاه های دولتی و بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری که دریافتی ماهانه انها کمتر از 15 میلیون ریال است نیز می توانند بر ای دریافت کار اعتباری ثبت نام کنند ، سقف اعتبار این افراد حداکثر تا چهار برابر دریافتی ماهانه آنهاست.

 همچنین  احمد میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دو استان نام نویسی کارت‌های خرید برای بازنشستگان انجام شده است، گفت: 70 هزار کارت چاپ شده است که امیدواریم هفته آینده در میان بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی توزیع شود.این طرح از امروز نیز برای چهار میلیون بازنشسته آغاز شده است که آنها می توانند به‌صورت اینترنتی برای کارت‌های خرید نام‌نویسی کنند.

*8هزار بازنشسته به 10001422پیامک زدند

وی به طرح «کارا کارت» به شکل پایلوت در البرزاشاره کرد و گفت:در فاز نخست این طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان 129هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در البرز اجرا می شود.  این طرح از هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون 8 هزار نفر از بازنشستگان با ارسال پیامک به سامانه 10001422برای تحت پوشش قرار گرفتن در این طرح ثبت نام کرده اند.

میدری با اشاره به محوریت استان البرز در این طرح گفت: نزدیکی به تهران، مهاجر پذیر بودن و تنوع قومیتی از دلایل انتخاب البرز برای اجرای آزمایشی این طرح بوده است و امیدوارم با خروجی مثبت آن و استقبال قشر بازنشستگان البرز این طرح با وسعت بیشتر در سایر نقاط کشور به انجام برسد.

معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی به مکانیزم اجرایی کارا کارت اشاره کرد و گفت: بازنشستگان تأمین اجتماعی با ارسال کد ملی خود از طریق پیامک به سامانه در نظر گرفته شده در این طرح ثبت نام می کنند و حداکثر پس از یک هفته پس از پایان ثبت نام پیامکی برای آنها ارسال و شعبه بانک رفاه ارائه دهنده کارت اعتباری شان اعلام می شود.این کارت ها بر اساس میزان دریافتی بازنشستگان شارژ می شود و شامل 4 برابر حقوق آنهاست و با نرخ 12 درصد سالیانه محاسبه می شود.