به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آن‌طور که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفته تا زمان شروع به کار مسکن اجتماعی در پایان سال 1395 شاهد اتمام پروژه‌های مسکن مهر خواهیم بود؛ پروژه‌ای که برخی کارشناسان از آن به عنوان تجربه‌ی ناموفق مسکن دولتی یاد می‌کنند.

همواره انتقاداتی به ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور شده است. کیفیت پایین مصالح، مشکلات فنی و ایمنی، نبود تاسیسات زیربنایی، ایجاد ترک‌های عمیق بر دیوار و سقف، باد بردن سقف شیروانی، معضلات محیطی، جانمایی نامناسب و بسیاری دیگر از دغدغه‌ها که زندگی کردن را در برخی از مساکن مهر غیرممکن می‌سازد.

بعد از این‌که مسکن مهر در دولت قبل نیمه‌تمام باقی ماند به ایستگاه کمبود اعتبارات رسید تا این‌که بنا به گفته‌ی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید دولت یازدهم تلاش کرد بدون ایجاد مشکلات برای اقتصاد، سقف تسهیلات مسکن را بالا ببرد و از احتیاط در این خصوص صحبت کرد.

با رفتن دولت دهم و ابرتورم 40.4 درصدی که آن دولت در سال 1391 از خود به جا گذاشت، ساخت و ساز مسکن مهر دچار وقفه‌های مقطعی شد تا این‌که دولت یازدهم تصمیم گرفت 5 هزار میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی به مسکن مهر تزریق کند. با این وجود غالب پروژه‌ها از کمبود 50 درصدی سهم آورده متقاضیان رنج می‌کشیدند.

محسن نریمان مردادماه سال جاری به آمار سهم آورده مسکن مهر لینک اشاره و تاکید کرده بود: مردم تا سقف 50 درصد سهم خود را آوردند؛ چون بخشی از مخاطبان مسکن مهر مشکلات مالی دارند و دولت نمی‌تواند کاری کند. دولت می‌تواند در بحث‌های زیربنایی و روبنایی همچون مسجد و مدرسه کار کند اما برای خانه مردم و کاشی و تیرآهن مشخصا قانون گفته باید از محل تسهیلات و آورده مردم تامین شود. اما علی‌رغم این مشکلات با روش‌های مختلف پیش می‌رویم. به طور مثال کمک‌هایی به اقشار ضعیف از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی داریم اما آن‌چه مسلم است تعهدات متقاضی و تعهدات دولت در بخش مسکن مهر باید توامان انجام شود.

وی با بیان این‌که الان واحدهایی را تمام کرده‌ایم که متقاضی نمی‌آید آخرین قسطش را پرداخت کند، گفت: قریب 45 هزار واحد از 400 هزار واحد اصلا متقاضی ندارد.

مشکلات فنی و ایمنی را هم باید به گرفتاری‌های مسکن مهر اضافه کرد. با این حال معاون فنی و مهندسی شرکت عمران شهرهای جدید اخیرا گفته است: پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید بیشترین حجم کاری را به خود اختصاص می‌دهد که در این خصوص پس از بازدید نمایندگان نظام مهندسی و تأکید بر اجرای دقیق قوانین این سازمان در روند ساخت و ساز، مهندسان شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید نیز بر عملکرد پروژه‌ها نظارت کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا مشکل آن را به شرکت گزارش می‌دهند که در مرحله بعد با قطع اعتبارات، آن‌ها را مجبور به رفع نواقص می‌کنند.

یکی دیگر از مصائب مسکن مهر، مشکل نقل و انتقال بود که طی اطلاعیه‌ای مورخ ۱۳۹۳/۰۳/۱۳ از سوی وزارت راه و شهرسازی فرآیند نقل و انتقال مسکن مهر نهایی شد.

کلاهبرداری و ارایه رقم‌های غیرواقعی برخی پیمانکاران به دولت هم از جمله مواردی بود که روند ساخت و ساز مسکن مهر در برخی مناطق را مختل کرد تا جایی که اوایل سال گذشته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر از ارایه ارقام نجومی توسط برخی پیمانکاران پرده برداشت و گفت: تعداد محدودی با محاسبه و ارائه ارقام نجومی و انتظار پذیرفتن این مبالغ از ما گله‌مند شده‌اند که ما زیربار این مبالغ نخواهیم رفت و این اقدام پیمانکاران اجرایی نخواهد شد.

بنابراین گزارش، از مجموع 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی از ابتدای تنظیم قرارداد، فعالیتهای ساختمانی یک میلیون و 770 هزار از آن به اتمام رسیده و از این تعداد یک میلیون و 423 هزار واحد واگذار شده است.

با این احوالات باید دید چالش‌های مسکن مهر بخصوص در شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه که مجموعا 235 هزار واحد را به خود اختصاص داده‌اند تا ابتدای سال آینده و رنج‌های مساکن مهر سایر نقاط کشور تا پایان سال 1395 تمام می‌شود یا سریال مشقت‌های مسکن مهر، دنباله‌دار خواهد بود.