به گزارش پارس به نقل از  ایسنا، در طول ماه‌های گذشته با توجه به لغو تدریجی برخی تحریم‌ها از بنادری مانند بندر شهید رجایی و البته سخن از نهایی شدن لغو تمامی تحریم‌ها که به بازگشت لاینر‌های بین‌المللی به آب‌های ایران منجر شده، امید وزارت راه و شهرسازی برای مطرح کردن نام چند بندر ایران به عنوان هاب منطقه بیشتر شده است.

از این‌رو برنامه‌های مختلفی از جمله طرح‌های توسعه بنادری مانند شهید رجایی، شهید بهشتی، امام خمینی (ره) و امیرآباد در دستور کار قرار گرفته که نهایی‌شدن هر یک از آنها می‌تواند برگ برنده‌ای برای موقعیت دریایی ایران در منطقه باشد.

هرچند در این بنادر بزرگ نیز سهم آورده بخش خصوصی به نسبت دیگر بخش‌ها بالا بوده و دولت اعلام کرده است قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های آینده در این حوزه را با استفاده از توان بخش‌های غیردولتی سامان دهد، اما طبق اعلام مدیرعامل سازمان بنادر طرحی دیگر نیز در دست بررسی است که در صورت نهایی‌شدن آن بخش قابل توجهی از دغدغه‌های بخش خصوصی در به دست آوردن فضای لازم مرتفع خواهد شد.

براساس اعلام سعید‌نژاد آنچه که سازمان بنادر در قالب پیشنهادهایی در برنامه ششم توسعه پیگیری می‌کند، بحث واگذاری بنادر کوچک ایران به‌طور کامل به بخش خصوصی است.

براساس صحبت‌های معاون آخوندی در حال حاضر یکی از مسائلی که برای بنادر ایران مشکل‌ساز شده متعدد بودن پیمانکاران است که این موضوع می‌تواند با نهایی‌شدن واگذاری کل یک بندر کوچک به بخش خصوصی حل شود.

هرچند سعید‌نژاد نگفته که از حدود 180 بندر ایران چه تعدادی شامل بنادر کوچک می‌شود و نحوه‌ی بررسی صلاحیت بخش خصوصی برای در اختیار گرفتن آنها چگونه خواهد بود، اما به نظر می‌رسد در صورت نهایی شدن این پیشنهاد گامی بسیار مهم برای کاهش نقش اجرایی دولت در حوزه دریایی برداشته خواهد شد. گامی که می‌تواند تمرکز سازمان بنادر را روی عرصه‌های حاکمیتی برده و عرصه‌های اجرایی را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی واگذار کند.