به گزارش پارس به  نقل از جوان آنلاین: بازار خرید و فروش مسکن این روز ها حال و هوای عجیبی دارد. دیگر در بیشتر مناطق تهران خانه زیر متری ۳ میلیون تومان نمی توان یافت و این در حالی است که پس از کش و قوس های فراوان افزایش حقوق ۲۵ درصدی برای کارگران و کارمندان در نظر گرفته شده تا رویای خانه دار شدن را برای همیشه فراموش کنند چرا که با پایه حقوق ۴۸۰ تومانی و افزایش قیمت های نمی توان توقع داشت این قشر خانه دار شوند.

در روزهای پایانی سال ۹۱ اما به نظرمی رسید، هیچ ضابطه و قاعده ای بر بازار مسکن حاکم نیست زیرا نه تقاضا رشد واقعی دارد نه جمعیت یکباره رشد کرده و نه وام مسکن یا عوامل دیگر دو سه برابر شده اند! اما سوال این است که تحت چه رابطه ای، قیمت مسکن از ۲۰ درصد تا ۵۰ درصد در مناطق مختلف افزایش یافته است و این حباب بزرگ ه زمان می ترکد تا مردم نفس راحتی بکشند؟

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال ۹۲کاهش می یابد و مردم برای خرید مسکن عجله نکنند در پاسخ به این سوال گفت: طرح تعزیراتی اجاره بها و بلوک بندی با خدمات بهتر در سال آینده اجرا می شود.

ابوالفضل صومعلو در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا رشد قیمت مسکن را قبول دارید افزود: اگر روند قیمت مسکن را از آغاز سال ۸۴ تا شهریور ۹۱ مقایسه کنید می بینید که قیمت مسکن در برخی از سالها مثل سال ۸۶ که حدود ۶۰ درصد رشد می کند در سالهای بعد ثابت و حتی در سال ۸۸ و ۸۹ برای اولین بار با رشد معکوس و منفی مواجه می شود.

وی تأکید کرد: از شهریور ماه سال ۹۱ با افزایش قیمت نامتعارف ارز و سکه فشار روانی موجب تغییر قیمت مسکن می شود حال اگر در مجموع نگاه کنید قیمت مسکن نسبت به سایر بازارهای رقیب از یک آرامش مناسبی نسبت به سایر کالاها برخوردار است.

صومعلو ادامه داد: در بازار مسکن دو مولفه به عنوان شاخص اصلی و تعیین کننده است که عرضه و تقاضا نامیده می شود، بنابراین در سمت عرضه مسکن می بینیم که با توجه به اعطای مجوز ساخت از سوی شهرداری و وجود خانه های خالی از سکنه و واگذاری مسکن مهر چرا باید قیمت مسکن رشد کند.

به گفته وی، اتفاقاً در سمت تقاضا نیز یک تقاضای عمده ای به وجود نیامده است که بخواهد موجب تعجیل و افزایش قیمت در بازار مسکن شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توصیه نمی شود که مردم برای خرید مسکن عجله کنند، بنابراین پیش بینی می شود که قیمت مسکن پایین بیاید و هر چقدر هم که تقاضا برای تهیه مسکن باشد با توجه به وفور عرضه و تولید مسکن، بازار مسکن قابل کنترل است.

وی تأکید کرد: هنوز هم تاکید می کنم که قیمت مسکن کمتر از تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است و می توان گفت که در سال ۹۲ با ارائه آن پتانسیل یک میلیون واحد مسکونی مهر بتوانیم ثبات قیمت مسکن را در سال ۹۲ بهتر داشته باشیم.

در هر حال، وعده کاهش قیمت مسکن از همان روزهایی که ناگهان نرخ ها سر به فلک کشید و بسیار را از خرید خانه نا امید کرد، بارها و بارها از سوی مسئولان دولتی مطرح شده است و باید منتظر ماند و دید این وعده تحقق میابد یا خبر؟