به گزارش پارس،به نقل از تسنیمامیرحسین دوایی در اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی الکامپ به نیابت از محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در ایران حضور ندارد، حاضر شد و با اشاره به اینکه هیچ هدایت اقتصادی و تصویری از آینده اقتصادی این حوزه برای شرکت‌های نوپا و مرتبط با ICT تبیین نشده است، اظهار داشت: قطعا این موضوع بزرگ‌ترین آسیب توسعه بخش فناوری اطلاعات کشور خواهد بود. 

وی با بیان اینکه دینامیک فناوری اطلاعات و ارتباطات متفاوت است، گفت: اگر به این دینامیک توجه نداشته باشیم قطعا دچار اشتباه شده و نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری مناسبی برای این بخش‌ها داشته باشیم. 

معاون فناوری وزارت ارتباطات، فضای IT را مانند پیست اسکی دانست که دارای پیچ‌های تندی است و در این باره گفت: این فضا حکایت صنعت نرم‌افزار است؛ زیرا یک اسکی‌باز در حین مسابقه با توجه به نیروی جاذبه زمین در ابتدا گمان می‌کند نیاز به هیچ انرژی و توانمندی خاصی نیست اما زمانی که به پیچ‌های خاص و با سرعت بالا می‌رسد متوجه می‌شود چه اشتباهی کرده است.

دوایی افزود: حکایت حال سخت‌افزاری مانند صخره‌نوردی است که برخلاف گمان همگان با یکی دو قدم حرکت متوجه می‌شود که نیروی لازم برای صعود را دارد یا خیر؟ لذا یا در همان ابتدا پشیمان می‌شود یا به کارش ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از استارتاپ‌ها اکنون وجود دارند که در دوسه‌ پیچ تند همان مسابقه اسکی هستند و هیچ مشاوری ندارند.

معاون فناوری وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: یک گذاره اشتباه در IT وجود دارد که گمان می‌کند زمان در بازار IT  کوتاه است اما این بازه زمانی برای حوزه‌های مختلف متفاوت بوده به عنوان مثال برای برخی 5 سال و مثلا اپلیکیشن‌های موبایل 2 سال است اما سرعت نیاز تجدید سرویس‌ها بسیار بالاست.

دوایی با اشاره به اینکه وام و تسهیلات برای شرکت‌های نوپا کشنده و مانند سم است، گفت: فرمول حمایت از آنها در دنیا این است که ایده و صاحب سرمایه کنار یکدیگر قرار گرفته تا کسب و کاری ویژه را شکل دهند اما چون ما این روال را نداشتیم به فرمول تخصیص وام بسنده کردیم.

وی در پایان گفت: بحث تسهیلات و وام را باید از طریق نهادهای واسط و صاحب تجربه مانند پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به شکل وام وجوه اداره شده تخصیص دهیم تا کارایی و اثربخشی داشته باشیم.