به گزارش پارس،به نقل از مشرقیکصد و شصت و هشتمین نشست اوپک از دقایقی پیش با حضور همه وزیران نفت کشورهای عضو اوپک و هیئتهای همراه در مقر دائمی این سازمان در وین آغاز شد.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تصمیم گیری درباره سیاستهای تولیدی این سازمان در ٦ ماه نخست سال ٢٠١٦، انتخاب دبیر کل این سازمان و همچنین تعیین سقف تولید هر یک اعضا در یکصد و شصت و هشتمین نشست عادی وزارتی اوپک در مقر دائمی این سازمان گردهم آمدند.

اظهار نظرهای متفاوت وزیران عضو اوپک پیش از آغاز این اجلاس حاکی از سخت بودن این نشست دارد؛ سخنان امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه و رئیس نشست ١٦٨ درباره این که ایران برنامه افزایش تولید نفت خام خود پس از لغو تحریمها را برای بهبود قیمتهای جهانی نفت خام به تاخیر بیندازد نشان دهنده این است که نقش سیاست در اجلاس ١٦٨ پررنگ تر از نقش اقتصاد خواهد بود.

بیژن زنگنه در جمع خبرنگار پیش از آغاز برگزاری این نشست اعلام کرد ایران به هر ترتیب تولید نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه افزایش خواهد داد و دیگر اعضای اوپک که بیش از سقف خود در حال تولید هستند باید تولیدشان را کاهش دهند.

زنگنه ادامه داد: ایران اگر مابقی اعضا سهم خود را در تولید نفت کاهش دهند حتی حاضر نیست 500 هزار بشکه به تولید خود اضافه کند و از 500 هزار تولید دیگر خود چشم پوشی کند.