به گزارش پارس به نقل از اقتصاد نیوز، پس از دو هفته تعویق اجرای طرح کارت خرید 10 میلیون تومانی به بهانه‌های مختلف حالا زمزمه‌هایی از اجرا نشدن این طرح به گوش می‌رسد.

در این روزها بارها گفته شد که تهیه لیست تولید کنندگان و تعداد کالاهای موجود در این طرح همانند طرح خرید خودرو نیست که چند روزه اجرایی شود، چرا که هر تولید کننده حداقل بین 10 تا 200 قلم کالا تولید می‌کند، از این رو اجرای آن هم نیاز مند زمان بیشتری است. اما در روزهای گذشته بهانه‌ها بیش از پیش شد و زمزمه‌های مخالفت بانک مرکزی به گوش رسید.

بانک مرکزی طی روزهای گذشته به شدت از بار تورمی که ممکن است فروش کالاها در قالب این طرح داشته باشد، ابراز نگرانی کرده است و شاید هم، همین عاملی باشد که جلوی پیاده سازی اجرای این طرح را گرفته باشد. برخی خبرها حکایت از آن دارد که بانک مرکزی برای اجرای طرح کارت اعتباری که هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد، دغدغه‌های جدی دارد؛ چراکه با توجه به اینکه سقف اعتبار برای هر فرد حداکثر ۱۰ میلیون تومان است، میانگین اعتباری که برای طرح کارت اعتباری در گام اول تزریق خواهد شد رقمی بین پنج میلیون تا ۱۰ میلیون تومان خواهد بود و این به معنای افزایش نقدینگی است که نتیجه ای جز افزایش تورم در پی نخواهد داشت.

گرچه د این زمان انجمن ‌و اتحادیه لوازم خانگی بارها اعلام کرده اند که اعطای کارت خرید کالا تا سقف 10میلیون تومان اوایل هفته گذشته آغاز می‌شود و پس از آن نیز این هفته وعده داده شد،‌ اما بازهم خبری از اعطای این کارت‌ها نیست و در ازای آن زمزمه‌های توقف پیش از اجرا هم به گوش رسید. با این حال رییس تولیدکنندگان لوازم خانگی که تا هفته گذشته از اجرای این طرح در هفته‌های پیش رو خبر می‌داد، امروز به اقتصادنیوز گفت که هنوز نامه‌ای مبنی بر اعطای کارت و اجرای طرح به انجمن‌ها نرسیده است.

محمدرضا دیانی که پیش از این نسبت به اجرای طرح امیدوار به نظر می‌رسید، این روزها چندان به اجرای طرح اشاره‌ای نمی‌کند و به عبارتی اجرای طرح را در زمین بانک مرکزی می‌اندازد .حال گفته می‌شود وزارت صنعت درگاه پذیرش تولیدکننده جدید برای مشارکت در طرح فروش اقساطی کالا را بسته است و انگار همه چیز مهیای اجرا نشدن بسته دولت است.

جزئیات وام کالا چیست؟
از هجدهم آبانماه امسال مقرر شد طرح فروش قسطی کالاها با وام دولتی آغاز شود، از این رو مرحله اول هم با فروش قسطی خودرو با وام ۱۶ درصدی و بازپرداخت ۴ ساله برای کارمندان دولت و بازنشستگان شروع شد. پس از آن نیز شرایط برای اجرای طرح فروش قسطی کالا تا سقف 10 میلیون تومان فراهم شد به گونه‌ای که بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی در صف ثبت‌نام فروس کالاهای خود به سایت وزارت صنعت مراجعه کردند و تا همین دو روز گذشته ثبت‌نام نیز ادامه داشت. 

گفته می‌شود این طرح در راستای خروج رکود از بخش صنعت و حمایت از تولید داخلی خواهد بود چرا که حدود 9 هزار میلیارد توکان کالا در انبارها مانده‌است.

بر اساس آمارهای موجود، بیش از ۹ هزار میلیارد تومان کالا در انبارها مانده است که بخشی از آن به خودرو مربوط بود که طی شش روز و با طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی پیش فروش شد. حالا نوبت به کالاهای ایرانی رسیده است تا مصرف کننده بتواند با خرید کالای مورد نیاز داخلی تا سقف 10 میلیون تومان نیاز خود را برآورده کند. 

در این طرح مقرر شده است، هزینه خرید کالای ایرانی توسط کارت اعتباری خرید کالا به صورت مستقیم به حساب تولید کننده واریز می‌شود.

در این باره نیز رئیس انجمن لوازم خانگی به اقتصادنیوز گفت: هیچ اطلاعی از مخالفت بانک مرکزی به گوش نرسیده است.
حبیب‌‌اله انصاری افزود: جای تعجب دارد برای طرحی که کدت یک ماه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و حالا در آستانه اجرا است، یک باره زمزمه اجرا نشدنش به گوش برسد.

وی گفت: این طرح در راستای خروج رکود از بخش صنعت بوده است، پس چگونه است که به این بخش تورم وارد خواهد کرد.

به گفته دبیرکل صنایع لوازم خانگی کشور، در این میان حتی قرار است بانک مرکزی، بانک‌های عامل برای اعطای این کارت‌ها را اعلام کند، از این رو انجمن هیچ نامه‌ای مبنی بر اجرا نشدن طرح دریافت نکرده است.

در این باره اما یک عضو انجمن صنایع لوازم خانگی معتقد است: این طرح، طرح خوبی است، از این رو با مخالفت بانک مرکزی مخالف هستم چرا که نقاط مثبت اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا از نقاط منفی آن بیشتر است. 

فرهاد رهنما دراین باره به اقتصادنیوز گفت که برای ایجاد بالانس میان تولید و فروش کالا فروش کالا با کارت اعتباری یکی از بهترین روش‌ها است. در حال حاضر رکودی که در جامعه وجود دارد، به تزریق نقدینگی نیاز دارد. 

وی گفت گرچه ممکن است این طرح اندکی تورم به بازار تحمیل کند، اما به چرخه افتادن تولید، باز شدن برخی کارخانجات و ایجاد اشتغال را به همراه دارد.

به گفته او، همزمان با این طرح، دولت می‌تواند تعرفه واردات کالاهای خارجی را افزایش دهد تا نه تنها تولید داخلی افزایش یابد، بلکه تقاضا نیز بیشتر شود.

رهنما افزود:باید همزمان با این اقدام دولت، جسد مرده صنایع داخلی که روی دست بخش خصوصی و زیر بار بهره‌های بانکی 28 مانده است، نجات یابد.

وی پیشنهاد داد: بهتر است مالیات از تولیدکنندگان داخلی کاهش یابد تا بنگاه‌ها و کارخانجاتی که در حال غرق شدن زیر بار بهره‌ها و هزینه‌های گزاف هستند نفسی تازه کنند و تولیداتی داشته باشند.

اجرا نشدن کارت 10میلیون تومانی چقدر صحت دارد؟
آنطور که شواهد نشان می‌دهد این است که همه چیز مهیای اجرا نشدن فروش قسطی کالا است، به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درگاه پذیرش تولیدکنندگان جدید را بسته است و دیگر هیچ تولیدکننده ای را برای شرکت در این طرح پذیرش نمی‌کند؛ در حالیکه بر طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت هر تولیدکننده‌ای که از استانداردهای لازم برای حضور در این طرح برخوردار باشد، می‌تواند در این طرح مشارکت داشته باشد.

گفته می‌شود در طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی تا سقف 10 میلیون تومان در مرحله حدود 350 هزار خانوار مشارکت می‌کنند که این میزان در مرحله اول ورود نقدینگی حدود 350 میلیارد تومان به تولید لوازم خانگی فراهم می‌شود.